Kemi

Den teoretiske stofmængde af kobber(||)sulfat pentahydrat uden pentahydrat

15. september 2023 af 23årgammeltmenneske - Niveau: C-niveau

Vi lavede et forsøg i kemi og udregnede den teoretiske stofmængde for CuSO4*H2O og fik ca. 0,0067 mol

Dernæst skulle vi beregne den teoretiske stofmængde for CuSO4 og vores lærer sagde, at det også gav 0,0067 mol, hvilket min gruppe og jeg ikke helt forstod, selv om hun forsøgte sit bedste at forklare det flere gange. Er der nogle der kan forklare det? 

Tak på forhånd.


Brugbart svar (0)

Svar #1
15. september 2023 af mathon

Det faktiske produkt er undertiden lavere end det beregnede, da ikke alle forhold under den kemiske proces har været optimale, som forudsat i beregningen.


Svar #2
15. september 2023 af 23årgammeltmenneske

Tak for svar, jeg er interesseret i at vide hvorfor de to tal ligger så tæt op ad hinanden. 

Hvorfor CuSO4*H2O = 0,0067 mol = CuSO4


Brugbart svar (0)

Svar #3
15. september 2023 af Eksperimentalfysikeren

1 mol er et bestemt antal, så vidt jeg husker ca 6*1023, lad os se bort fra decimalerne. Hvis du har 1 mol CuSO4, så har du altså 6*1023 molekyler CuSO4. Hvert af dem indeholder 1 kobberatom, så der er altså 6*1023 kobberatomer, hvilket er 1 mol Cu.


Svar #4
16. september 2023 af 23årgammeltmenneske

Jeg tror jeg er blevet yderligere forvirret. 

Kobber(||)sulfat er en ionforbindelse og ikke et molekyle? Så når man har 1 mol af stoffet har man så ikke 6*10^23 formelenheder af Cu og det samme antal gælder også den sammensatte ion sulfat?


Brugbart svar (0)

Svar #5
16. september 2023 af Eksperimentalfysikeren

Jo. Du har ret.


Skriv et svar til: Den teoretiske stofmængde af kobber(||)sulfat pentahydrat uden pentahydrat

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.