Matematik

Reducering af udtryk

02. september kl. 07:57 af upontheabyss - Niveau: B-niveau

Hej alle

Jeg skal reducere følgende udtryk (se fil)

Er svaret så (x2+4x+8)/x eller er x+(8/x)+4 mere passende? (fuldstændig reduceret)

Brugbart svar (0)

Svar #1
02. september kl. 09:20 af MentorMath

Hej med dig!

Begge dele er korrekt.

Personligt finder jeg klart én brøk mere simpelt end flere brøker i en sum. Jeg ville derfor ikke regne videre på (x2+4x+8)/x. Reduktionen går ud på at teste om I kan bruge kvadratsætningen/gange parenteserne ud.

Det er dog ikke altid lige nemt at se hvorvidt et udtryk er mere simpelt end et andet, idet det jo afhænger af hvad man skal bruge udregningen til efterfølgende. Samtidig er der også noget sprogligt uklart ved udtrykket reducér eller simplificiér - for hvornår er noget til strækkelig reducéret og hvornår er et udtryk simplificerét mest muligt.

Brugbart svar (1)

Svar #2
02. september kl. 10:45 af StoreNord

Da jeg i real'en i 67-69 skulle vi bruge   "Den ordnede reducerede 2. gradsligning"

Vi lærte nemlig følgende sætning udenad: "I den ordnede, reducerede 2. gradsligning er x lig med det halve af koefficienten til x +- det halve af samme tals kvadrat med modsat fortegn efterfulgt af ligningens sidste led" (det må have været før diskriminanten!).   

Jeg husker den ikke helt på stående fod.
Men det er nok "Den ordnede reducerede 2. gradsligning vi skal finde her".

Brugbart svar (1)

Svar #3
02. september kl. 11:47 af mathon

den reducerede, ordnede og normerede andengradsligning

Brugbart svar (0)

Svar #4
02. september kl. 12:37 af MentorMath

#2, #3

Jeg skal lige være med her.. 

Tælleren i, x+ 4x + 8, i udtrykket (x+ 4x + 8)/x er vel netop et normeret polynomium af grad 2 da den førende koefficient er lig med 1, og ordnet da det er på formen a2x2 + a1x1 + a0x0.

Så vidt jeg har forstået det bruges 'den ordnede, reducerede og normerede andengradsligning' når vi skal finde rødderne for et andengradspolynomium, hvor den førende koefficient er 1.

Altså hvis α, β er rødder i polynomiet så

x2 + bx + c = x2 - (α + β)x + αβ.

Jeg kan ikke se hvordan vi kan bruge det i dette tilfælde? :)

Brugbart svar (0)

Svar #5
02. september kl. 13:43 af SuneChr

Vi kan eliminere brøkstregen:

x- 1((x + 2)2 + 4)

Men bliver vi lige lykkelig af det?

Brugbart svar (1)

Svar #6
02. september kl. 15:11 af StoreNord

Helt korrekt lyder sætnigen:
"I den ordnede reducerede 2. gradsligning er x lig med det halve af koefficienten med modsat fortegn ± kvadratroden af samme tals kvadrat efterfulgt af sidste led med modsat fortegn".
For eksempel  hvis den ordnede reducerede 2. gradsligning er  x²-x-6, er x lig med
\frac{1}{2}\pm \sqrt{\frac{1}{4}+6}                  altså -2  og  3.
Min pointe var bare, at opgavens besvarelsen skulle opskrives på samme måde som en ordnet reduceret 2. gradsudtryk. Altså et polynomium.

Brugbart svar (0)

Svar #7
02. september kl. 17:02 af MentorMath

Nu er jeg med :)

Brugbart svar (0)

Svar #8
02. september kl. 21:41 af StoreNord

""Nå, så er alle med.""       Som min gamle matematiklærer Rosenkrans sagde.   :-)

Skriv et svar til: Reducering af udtryk

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.