Kemi

Redoxreaktion (hvad gør jeg forkert)

02. september kl. 21:27 af hfstudentt - Niveau: B-niveau
Hvad er det dog jeg hele tiden gær forkert - hvor er det henne jeg kludderet i den. Please hjælp.
Vedhæftet fil: IMG_7976.jpeg

Brugbart svar (0)

Svar #1
03. september kl. 08:22 af mathon

Oxidationstrinnet for N i NO er +2

Brugbart svar (0)

Svar #2
03. september kl. 10:16 af mathon

\begin{array}{llllll} \overset{{\mathbf{\color{Red}{+2}}}}{Fe}{^{2+}}\,_{\textit{(aq)}}\;+\;\overset{\textbf{\color{Blue}{+5}}}{N}O_3{^-}\,_{\textit{(aq)}}\;\longrightarrow\;\;\overset{{\mathbf{\color{Red}{+3}}}}{Fe}{^{3+}}\,_{\textit{(aq)}} \;+\;\overset{\textbf{\color{Blue}{+2}}}{N}O\,_{\textit{(g)}}\\\\ \begin{array}{cccc} \textbf{atom}&\textbf{op}&\textbf{ned}&\textbf{antal}\\ Fe&1&&3\\ N&&3&1\end{array}\\\\ \textbf{afstemning af op- og nedgange:}\\\\ 3\,Fe{^{2+}}\,_{\textit{(aq)}}\;+\;NO_3{^-}\,_{\textit{(aq)}}\;\longrightarrow\;\3\,Fe{^{3+}}\,_{\textit{(aq)}} \;+\;NO\,_{\textit{(g)}}\\\\ \textbf{afstemning af ladning:}\\\\ 3\,Fe{^{2+}}\,_{\textit{(aq)}}\;+\;NO_3{^-}\,_{\textit{(aq)}}\,+\;4\, H^+\,_{\textit{(aq)}}\;\longrightarrow\;\3\,Fe{^{3+}}\,_{\textit{(aq)}} \;+\;NO\\\\ \textbf{afstemning af hydrogen:}\\\\ 3\,Fe{^{2+}}\,_{\textit{(aq)}}\;+\;NO_3{^-}\,_{\textit{(aq)}}\,+\;4\, H^+\,_{\textit{(aq)}}\;\longrightarrow\;\3\,Fe{^{3+}}\,_{\textit{(aq)}} \;+\;NO\;+\;2\,H_2O\,_{\textit{(l)}}\\\\\textbf{oxygen stemmer.} \end{}

Skriv et svar til: Redoxreaktion (hvad gør jeg forkert)

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.