Fysik
Joules lov, hjælp til at fastslå om det korrekt eller der er fejl
Hej, kan en dygtig fysik person kigge lidt på mine formler og mine konklusioner. Er det korrekt?
Vi ønsker at se på bestemmelse af resistansen af en konstant modstand nedsænket i vand, ca 20C. Vi måler temperaturstigning i vandet og strømstyrken. Vi gentager dette forsøg ca 5 gange, vandet udskiftes hver gang.
Vi bruger de to formler og
og sætter dem lig hinanden
og isolerer R:
Ud fra vores målinger vil vi lave en lineær regression på dataene, med ad y-aksen og
ad x-aksen og derved forventer vi at kunne tegne en ret linje der rimelig tæt på de fleste målepunkter. Denne linjens hældningskoefficient kalder vi a og da vi ved at det nødvendigvis må gælde at
kan vi derfor:
Og derved kan resistansen bestemmes.
På forhånd tak
Svar #4
22. oktober 2024 af studius
#3Lidt forkert er det,
da
Hvis varmeudviklingen er er lineært proportional med kvadratet på strømstyrken, så burde den vel? Hvor tager jeg fejl i det?
Svar #5
22. oktober 2024 af studius
#4#3Lidt forkert er det,
da
Hvis varmeudviklingen er er lineært proportional med kvadratet på strømstyrken, så burde den vel? Hvor tager jeg fejl i det?
Altså det jeg mener er at for hvert af forsøgene er det den samme specifikke varmekapacitet for vand fordi vi stadig bruger vand i hvert gentagelse, ligsom vi bruger den samme masse af vand.
Strømstyrken ændrer sig fordi vi skruer op/ned for den på strøm forsyningen, men fordi varmeudviklingen er lineært proportional med kvadratet på strømstyrken så skulle det vel netop gerne give os den samme hældningskoefficient imellem hvert forsøg?
Det kan være jeg har misset noget her, det hænder at noget åbenlyst smutter totalt forbi min næse ;D Jeg vil gerne forstå det og få styr på det hvis jeg har misforstået det, så hvis du har mulighed for at forklare mig hvor jeg har lavet en blunder ville jeg værdsætte det :)
Svar #6
23. oktober 2024 af mathon
TEORI
Du har en elektrisk energileverende del og en energimodtagende (opvarmet) del
og
Energiafgivelse = Energimodtagelse
=
=
=
=
.
=
I et koordinatsystem med den elektriske energi ud ad den horisontale akse og vandtemperaturen
op ad den vertikale akse
får du en ret linje med hældningskoefficient .
..................
Man benyttet ofte resistanser på og
til
vand.
Ønsker du at beregne ,
har du:
Svar #7
23. oktober 2024 af studius
#6TEORI
Du har en elektrisk energileverende del og en energimodtagende (opvarmet) del
og
Energiafgivelse = Energimodtagelse
=
=
=
=
.
=
![]()
I et koordinatsystem med den elektriske energi
ud ad den horisontale akse og vandtemperaturen
op ad den vertikale akse
får du en ret linje med hældningskoefficient.
..................
Man benyttet ofte resistanser på
og
til
vand.
Ønsker du at beregne
,
har du:
Tak for svaret og forklaring om teorien :)
Skriv et svar til: Joules lov, hjælp til at fastslå om det korrekt eller der er fejl
Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk?
Klik her for at oprette en bruger.