Kemi

Afstemme reaktioner

27. november 2024 af Bumbum113 - Niveau: A-niveau

Hej nogen der kan hjælpe mig med at afstemme følgende reaktioner / rette dem da de er forkerte 

Ce(OH)4 (s)+H2O2 (aq)+ 3H+ (aq)→Ce(3+) (aq)+ 4H2 O(l) + O2 (g)

Jeg ved ikke om jeg har skrevet de rigtige produkter på i denne reaktion men jeg ved at Ce4+ skal reduceres til Ce3+

MnO2 (s)+H2O2 (aq) + H+ (aq)→Mn(2+) (aq)+2H2 O(l)+ 2O2 (g) 

Jeg ved heller ikke om produkterne i denne er rigtig men ved at MnO2 reduceres til Mn2+ i sur opløsning

og så til sidst er der denne

Ni(2+) (aq)+2H2dmg(aq)+2OH- (aq)→ Ni(Hdmg)2  (s)+ 2H2O(l)

Tak på forhånd!!

Brugbart svar (1)

Svar #1
27. november 2024 af mathon

Hvad er dmg?

Brugbart svar (1)

Svar #2

Bemærk

I peroxider er oxidationstrinnet for O -1.

Svar #3
27. november 2024 af Bumbum113

Stoffet hedder Ni(h2dmg) det danner Ni(hdmg)2 som bør give pink bundfald

Svar #4
27. november 2024 af Bumbum113

Ups mener Ni + H2dmg danner Ni(hdmg)2

Brugbart svar (1)

Svar #5

Bemærk

I peroxider er oxidationstrinnet for O -1.

.

\begin{array}{lllllll} \overset{\mathbf{\color{Blue}{+4}}}{Ce}(OH)_4\,_{\textit{(s)}}\;+\;H_2\overset{\mathbf{\color{Red}{-1}}}{O}_2\,_{\textit{(aq)}}\;\longrightarrow\;\overset{\mathbf{\color{Blue}{+3}}}{Ce}{^{3+}}\,_{\textit{(aq)}}\;+\;\overset{\mathbf{\color{Red}{0}}}{O}_2\,_{\textit{(g)}}\\\\ \begin{matrix} \textbf{atom}&\textbf{op}&\textbf{ned}&\textbf{antal}\\ Ce&&1&2\\ O&1&&2 \end{}\\\\\\ \textbf{afstemning af op- og nedgange:}\\\\ 2\,Ce(OH)_4\,_{\textit{(s)}}\;+\;H_2O_2\,_{\textit{(aq)}}\;\longrightarrow\;2\,Ce^{3+}\,_{\textit{(aq)}}\;+\;O_2\,_{\textit{(g)}}\\\\\\ \textbf{afstemning af ladning:}\\\\ 2\,Ce(OH)_4\,_{\textit{(s)}}\;+\;H_2O_2\,_{\textit{(aq)}}\;+\;6\,H^+\,_{\textit{(aq)}};\longrightarrow\;2\,Ce^{3+}\,_{\textit{(aq)}}\;+\;O_2\,_{\textit{(g)}}\\\\\\ \textbf{afstemning af hydrogen:}\\\\ 2\,Ce(OH)_4\,_{\textit{(s)}}\;+\;H_2O_2\,_{\textit{(aq)}}\;+\;6\,H^+\,_{\textit{(aq)}}\longrightarrow\;2\,Ce^{3+}\,_{\textit{(aq)}}\;+\;O_2\,_{\textit{(g)}}\;+\;8\,H_2O\,_{\textit{(l)}}\\\\\\ \textbf{oxygen stemmer.} \end{}

Brugbart svar (1)

Svar #6

\begin{array}{lllllll} \overset{\mathbf{\color{Blue}{+4}}}{Mn}O_2\,_{\textit{(s)}}\;+\;H_2\overset{\mathbf{\color{Red}{-1}}}{O}_2\,_{\textit{(aq)}}\;\longrightarrow\;\overset{\mathbf{\color{Blue}{+2}}}{Mn}{^{2+}}\,_{\textit{(aq)}}\;+\;\overset{\mathbf{\color{Red}{0}}}{O}_2\,_{\textit{(g)}}\\\\ \begin{matrix} \textbf{atom}&\textbf{op}&\textbf{ned}&\textbf{antal}\\ Mn&&2&1\\ O&1&&2 \end{}\\\\\\ \textbf{afstemning af op- og nedgange:}\\\\ MnO_2\,_{\textit{(s)}}\;+\;H_2O_2\,_{\textit{(aq)}}\;\longrightarrow\;Mn^{2+}\,_{\textit{(aq)}}\;+\;O_2\,_{\textit{(g)}}\\\\\\ \textbf{afstemning af ladning:}\\\\ MnO_2\,_{\textit{(s)}}\;+\;H_2O_2\,_{\textit{(aq)}}\;+\;2\,H^+\,_{\textit{(aq)}}\;\longrightarrow\;Mn^{2+}\,_{\textit{(aq)}}\;+\;O_2\,_{\textit{(g)}}\\\\\\ \textbf{afstemning af hydrogen:}\\\\ MnO_2\,_{\textit{(s)}}\;+\;H_2O_2\,_{\textit{(aq)}}\;+\;2\,H^+\,_{\textit{(aq)}}\;\longrightarrow\;Mn^{2+}\,_{\textit{(aq)}}\;+\;O_2\,_{\textit{(g)}}\;+\;2\;H_2O\,_{\textit{(l)}} \\\\\\ \textbf{oxygen stemmer.} \end{}

Brugbart svar (1)

Svar #7

bis(dimethylglyoximato)nikkel(II)

Brugbart svar (1)

Svar #8

Ni2+ (aq)  +  2 H2dmg(aq) +  2 OH- (aq)  →  Ni(Hdmg)2 (s)  +  2 H2(l)

er korrekt.

Skriv et svar til: Afstemme reaktioner

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.