Matematik

formel ax+by+c=0

07. februar 2025 af stpp - Niveau: A-niveau

Hej Alle,
Jeg har problemer med denne opgave, så ville sætte pris på hvis nogen kunne hjælpe mig.
I et koordinatsystem i planen er givet to punkter A(1,1) og B(5,3). Linjen l går gennem A og B.

a) Bestem en ligning for l på formen ax+by+c=0.

En parabel har ligningen y=x^(2)-8x+13.5.
b) Bestem afstanden mellem linjen l og parablens toppunkt.

c) Bestem koordinatsættet til projektionen af parablens toppunkt på l.

Brugbart svar (1)

Svar #1
07. februar 2025 af Moderatoren

Hvis du beskriver dine problemer med opgaven, så behøver hjælperne kun hjælpe dig med det, som du har problemer med.

Svar #2
07. februar 2025 af stpp

mere eller mindre det hele faktisk. Jeg prøvede at løse a), men da jeg nåede til b fandt jeg ud af at jeg kunne få to forskellige værdier afhængig af hvilken metode jeg brugte. Og uden a) kan jeg jo heller ikke lave resten af opgaverne.

Brugbart svar (1)

Svar #3
07. februar 2025 af mathon

Bestem først en ligning for 
l, gennem to kendte punkter, uden at tænke på formen.

Svar #4
07. februar 2025 af stpp

Jeg brugte formlen a = (y2-y1) / (x2-x1) for at finde a til en værdi på 0,5.

Derefter sagde jeg y - ax = b, hvor b=0.5.

Men jeg kunne også isolerer c i ligningen og erstatte x og y med (1,1) og (5,3) så det blev til:

c=-(0,5*1+b*1) og c=-(0,5*5+b*3), og derefter sige den ene ligning minus den anden og fik b=-1.

Svar #5
07. februar 2025 af stpp

så jeg kan ikke helt se hvor jeg får fejl henne

Brugbart svar (1)

Svar #6

Det er a, som er 0.5.

Svar #7
07. februar 2025 af stpp

Det har jeg fundet. Men derefter når jeg brugte de to forskellige metoder fik jeg to forskellige b-værdier og jeg ved ikke hvorfor

Brugbart svar (1)

Svar #8

\begin{array}{llllll} && y=\tfrac {1}{2}x+\tfrac{1}{2}\\\\\textup{eller} \\\\&& 2y=x+1\\\\&& x+(-2)y+1=0\qquad \textup{P\aa \ formen }ax+by+c=0 \end{}

Brugbart svar (1)

Svar #9

\begin{array}{llllll}&&y=\frac{1}{2}x+b\\\\ \textup{Inds\ae t punktet }(1,1):\\\\&& 1=\frac{1}{2}\cdot 1+b\\\\&& b=1-\frac{1}{2}=\frac{1}{2}\\\\\\&& l\textup{:}\quad y=\frac{1}{2}x+\frac{1}{2}\\\\ \textup{\textbf{ikke} noget med }c. \end{}

Svar #10
07. februar 2025 af stpp

ah, okay så det er egentlig bare en omskrevet lineær funktion. Men hvorfor gangede du med 2 i 2y=x+1? Hvorfor ikke bare lade det blive y=(1/2)x+(1/2)?

Brugbart svar (1)

Svar #11

... kun fordi (underlige) jeg ikke ønskede den med brøker.

Brugbart svar (1)

Svar #12

\begin{array}{lllllll}\textbf{b)}\\&\text{Nu til beregning af parablens toppunkt.} \end{}

Brugbart svar (1)

Svar #13

Jeg har ikke tid mere før ved 20-tiden.

Svar #14
07. februar 2025 af stpp

Det er helt fint. Jeg tror jeg har en ide om hvordan man kan gøre det der fra. Mange tak for hjælpen til det første

Brugbart svar (1)

Svar #15
07. februar 2025 af AMelev

Brug formelsamling. Hvis du går i 2. eller 3. g, gælder denne til eksamen. 
Hvis du går i 1. g kommer der på et tidspunkt en revideret udgave, som passer til den nye reform, men den nuværende kan jo stadig bruges i det daglige arbejde.

a) Side 13 (67)
Normalvektoren er tværvektor til vektor AB.
Eller gør, som i ovenstående, hvis I ikke har arejdet med vektorer.

b) Side 15 (75) og side 14 (72)

c) Bestem en ligning for linjen gennem toppunktet vinkelret på linjen. Bestem derefter skæringspunktet mellem de to linjer.

Brugbart svar (1)

Svar #16
07. februar 2025 af ringstedLC

#4 Det a = 0.5 du finder, er 2. koordinaten for en retningsvektor til l.

\begin{align*} \vec{r_l}\parallel\overrightarrow{AB} &= \binom{5-1}{3-1}=\binom{4}{2} \\ \vec{r_l}=\frac{1}{4}\cdot \binom{4}{2} &= \binom{1}{0.5} =\binom{1}{{\color{Red}a}}&&\textup{Genkend\,\textit{a}\,som\,h\ae ldningstallet\,for\,\textit{l}} \end{}

mens det a du skal finde, er 1. koordinaten for en normalvektor til l:

\begin{align*} \vec{r_l}\perp\vec{n_l}\Rightarrow \vec{n_l} &= \widehat{\vec{r_l}} \\ \vec{n_l} &= \widehat{\binom{1}{0.5}}=\binom{-0.5}{1}=\binom{a}{b} \end{}

a) 

\begin{align*} a_n\cdot (x-x_0)+b_n\cdot(y-y_0) &= 0 &&\textup{formel (67)} \\ a_n\,x-a_n\,x_0+b_n\,y-b_n\,y_0 &= 0 \\ a_n\,x+b_n\,y+\underset{c}{\underbrace{\bigl(-a_n\,x_0-b_n\,y_0\bigr)}} &= 0 \\ a_n\,x+b_n\,y+c &= 0 \end{}

Brugbart svar (1)

Svar #17

Fandt du parablens toppunkt?

Brugbart svar (1)

Svar #18
07. februar 2025 af Eksperimentalfysikeren

En ting, der gør det lidt indviklet, er, at a og b bruges i to forskellige betydninger. Det er en god idé at bruge andre bogstaver i den ene betydning, f.eks.: y=αx+q i stedet for y=ax+b.

Har man fundet α og q kan man finde a, b og c ved omskrivningen:

y=αx+q

y-αx-q=0

så a=-α, y=1 og c=-q

Du finder "b", dvs q til ½ i #4, anden linie. Det er korrekt. Dit forslag om at isolere c i stedet kan ikke bruges, for c findes kun iden ligning, der hedder ax+by+c=0.

En anden metode, du kan benytte, er at starte med at fiden retingsvektoren AB. Dens tværvektor er normalvektor til linien. Dens koordinater er (a,b). Så har du de to første koefficienter i ligninge. Indsæt koordinaterne til A eller B og isloler c. Denne metode er nem at benytte.

Svar #19
07. februar 2025 af stpp

Jeg har gjort det som følgende på billederne jeg har vedhæftet.
Billed 1
Vedhæftet fil:IMG_5054.jpeg

Svar #20
07. februar 2025 af stpp

Og billed 2
Vedhæftet fil:IMG_5055.jpeg

Forrige 1 2 Næste

Der er 24 svar til dette spørgsmål. Der vises 20 svar per side. Spørgsmålet kan besvares på den sidste side. Klik her for at gå til den sidste side.