Matematik
Maple - flere svar, hvilket er korrekt?
Hej
Jeg har skule løse for de t-vlrdier, hvor parameterkurven skæreer førsteaksen (y(t)=0,t), hvor jeg skal løse for t. Mit spørgsmål er, hvilket svar er korrekt når MAple giver disse typer svar?
FOR DET ANDET HAR JEG Også oplevet det til terminsprøver og skal op til en snart og bliver FRUSTRERET når disse typer svar dukker op, fordi jeg gør hvad der skal gøres når man tænker på det faglige, mens det er undeevisningsministeriet/gymasiet it-værktøj deer bare ikke funger! det kan simpelthen ikke passe, at jeg få fejl i dette når jeg tydeligt ved hvordan opgaven løses og maskinen skaber forvirring hos eleven.
Svar #1
03. marts 2025 af AMelev
t = 1 er løsningen her, da det er den eneste reelle løsning. De to andre med I er komplekse tal.
I andre tilfælde kan der godt være flere reelle løsninger (skæringspunkter).
Jeg kender ikke selv Maple, men iflg. https://steen-toft.dk/mat/dtu/20122013/noter/kompleks.pdf skal du benytte kommandoen > with(RealDomain).
Svar #2
03. marts 2025 af SkolleNørd
t = 1 er løsningen her, da det er den eneste reelle løsning. De to andre med I er komplekse tal.
I andre tilfælde kan der godt være flere reelle løsninger (skæringspunkter).
Jeg kender ikke selv Maple, men iflg. https://steen-toft.dk/mat/dtu/20122013/noter/kompleks.pdf skal du benytte kommandoen > with(RealDomain).
Er det ikke t=2?
Svar #4
03. marts 2025 af Iota
Som det er skrevet, så indeholder de to andre løsninger det komplekse tal I. Hvis du kun har brug for den reelle løsning, så kan du bare skrive, at den eneste reelle løsning for t er 2, som dermed også er resultatet for opgaven. På den måde får du ikke fejl for din opgave, hvis du altid skriver dit facit efterfølgende. Når det er sagt, så giver det også sved på panden i en eksamenssituation, når Maple har givet op på at forstå kommandoer eller helt stopper med at virke. Maple er både elsket men bestemt også hadet.
Svar #5
04. marts 2025 af StoreNord
Hver af de to komplekse løsninger indeholder består af en realdel,som er -1, og en Imaginær del, som er hhv -√3 og +√3. Det store I angiver, at andet led i et komplekst tal er imaginært.
Svar #6
04. marts 2025 af SkolleNørd
Som det er skrevet, så indeholder de to andre løsninger det komplekse tal I. Hvis du kun har brug for den reelle løsning, så kan du bare skrive, at den eneste reelle løsning for t er 2, som dermed også er resultatet for opgaven. På den måde får du ikke fejl for din opgave, hvis du altid skriver dit facit efterfølgende. Når det er sagt, så giver det også sved på panden i en eksamenssituation, når Maple har givet op på at forstå kommandoer eller helt stopper med at virke. Maple er både elsket men bestemt også hadet.
Ja, men nogle gange er der jo også flere løsninger og så ved man jo ikke om de reaterende værdier også er en løsning. Eksempelvis når man løser f(x)=0 for at bestemme grafens skæringspunkt med x-aksen.??
Kan man så skrive “kommandoen virker ikke” til eksamenen, hvis der dukker problemr op med at den ikke goder at give et svar og hvornår ved man at det er den ene løsning kun?
Skriv et svar til: Maple - flere svar, hvilket er korrekt?
Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk?
Klik her for at oprette en bruger.