Biologi

AT - at analysere i biologi

04. juni 2012 af Tweet (Slettet) - Niveau: A-niveau

Hej jeg håber inderligt, at jeg snarest muligt kan få hjælp. I AT har jeg valgt at arbejde med Tjernobyl, hvor jeg har valgt, at analyse-spørgsmålet skulle have noget med biologi at gøre: Hvilke biologiske konsekvenser har radioaktive stråler?

Her har jeg skrevet noget om at man havde konstateret en stigende antal af børn med kræft efter ulykken. Derefter har jeg forklaret, hvordan radioaktive stråler påvirker cellerne: Radioaktive stoffer kan slå ens celler ihjel og hvis de overlever, kan der ske skade på DNA-materialet, der kan vise sig mange år efter som muterede celler, dvs. kræftceller. Desuden har jeg skrevet noget om, at skaderne opstår, idet strålingen river elektroner løs fra atomerne og denne ionisering kan medføre skader i vores DNA-materiale. Vi ved jo, at alt er opbygget af atomer og hvis de atomers elektroner river sig løs, vil disse atomer blive ioneseret og de vil være ustabile.

Derudover har jeg skrevet noget om, at ulykken kunne have påvirket fødekæden, eftersom undersøgelserne viste, at radioaktive stoffer havde forurenet miljøet. Heraf kunne dyr og insekter have spist af de forurenede planter og fået stofferne indtaget i fordøjelsessystemet. Insekterne kunne have indtaget disse stoffer, hvoraf fuglene kunne have spist disse insekter og fløjet evt. syd på. Derefter kunne disse fugle have blevet spist af rovdyr og i sidste ende mennesket. Eller lyder det for usandsynligt?

Tusind tak på forhånd : )


Brugbart svar (2)

Svar #1
05. juni 2012 af Casabon

Jeg synes det lyder som om du har godt styr på, hvad du vil snakke om. :)

 

Hvis I har lavet strålingsforsøget i fysik (hvor man målet strålingsmængden gennem forskellige lag af blyplader), kunne det være et oplagt eksempel de forskellige typer strålings skadelighed - samtidig med at naturvidenskabelig (empirisk) metode, indgår i opgaven. 

 

Akkumulation af skadelige stoffer er et velkendt fænomen i visse økosystemer og opstår fordi eksempelvis, fordi en reje spiser mange alger og en fisk spiser mange rejer ->  flere og flere skadelige stoffer ender i ét individ. Jeg har ikke hørt det specifikt brugt i forbindelse med radioaktive stoffer, men ser ikke noget i vejen for at det måske kunne lade sig gøre. :)

 

Som perspektivering kan i øvrigt nævnes nogle af de måder hvorpå stråling bruges i positive biologiske sammenhænge, fx i behandling af kræft, eller som diagnostisk middel fx i form af røntgenstråling. =)


Svar #2
06. juni 2012 af Tweet (Slettet)

Hej Tusind tak for svaret : )

Jeg har biologi og samfundsfag, så jeg tror ikke, at jeg vil snakke om fysik, eftersom jeg ikke har så lang tid til at tale i. Men det kunne være et oplagt forsøg at have med : ) Tusind tak for det!

Det med ophobning af bestemte stoffer, havde jeg læst om, at nogle børn og dyr havde indtaget disse radioaktive stoffer bl.a. gennem føden og derfor tænkte jeg, at det evt. må have indlejet sig i fødekæden. Og Super god ide mht det med at jeg kan perspektivere til måder hvorpå stråling benyttes i positive biologiske sammenhænge :D Tak!


Brugbart svar (1)

Svar #3
06. juni 2012 af Casabon

Godt det kunne bruges til lidt.. =D 

 

 


Svar #4
06. juni 2012 af Tweet (Slettet)

Hehehe det er skam meget brugbart tak :D


Skriv et svar til: AT - at analysere i biologi

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.