Matematik

vigtig mat hjælp :)

18. marts 2014 af Maria55555 (Slettet) - Niveau: A-niveau

En funktion er givet: dy/dx = (2y+4x^2)/x

Jeg skal bestemme en ligning for tangenten til grafen for f i punktet P(1,4)

Jeg er godt klar over at jeg skal benytte tangentens ligning, dog er jeg lidt i tvivl over hvordan jeg skal differentiere funktionen, nu hvor det er en brøk..


Brugbart svar (0)

Svar #1
18. marts 2014 af 012343210

Det er underligt at give en funktion som et differentialligning udtryk. Er du sikker på at det ikke er et udtryk for differentialet du får opgivet. Derved skal du bare indsætte x og y og finde hældningen. Derefter sætter du dine punkter in i ligningen for en lige linje...


Svar #2
18. marts 2014 af Maria55555 (Slettet)

Jo, det kan faktisk godt være at det er mig som har misforstået opgaven..
Vil det så sige, at jeg skal sige dy/dx = (2*5+4*1^2)/1 ? :)


Brugbart svar (0)

Svar #3
18. marts 2014 af SuneChr

Tangentligningen
y - 4  =  f '(1)·(x - 1)
y - 4  =  [(2·4 + 4·12) / 1] · (x - 1)

# 1
Man får tangenthældningen "forærende" med differentialligningen.


Svar #4
18. marts 2014 af Maria55555 (Slettet)

Okay, for at være med på det vi gør helt korrekt..
Så vi indsætter først x og y i den funktion, vi har fået givet..
Hvilken ligning benytter vi så derefter? :)


Brugbart svar (0)

Svar #5
18. marts 2014 af SuneChr

# 4
Tangentligningen i punktet (x0 ; f (x0)) hedder
y - f (x0)  =  f '(x0)·(x - x0)

f '(x0)   er givet i differentialligningen ved at indsætte (x0 ; y0)  =  (1 ; 4)  i denne ligning.


Svar #6
18. marts 2014 af Maria55555 (Slettet)

Super, så derefter benytter vi os af tangentligningen i punktet (x0 ; f (x0)), som så hedder
y - f (x0)  =  f '(x0)·(x - x0)?
Men plejer tangentlining ikke altid at være: y = f'(x0) * (x-x0) + f(x0)?


Brugbart svar (0)

Svar #7
18. marts 2014 af SuneChr

# 6
Jo, flyt ,  i # 5 ,  f (x0)  over på højre side.


Svar #8
18. marts 2014 af Maria55555 (Slettet)

Ja okay.. kan jeg godt se nu! Men hvad er den egentlige grund til at du rykker f(x0) over på venstre side? :)


Brugbart svar (0)

Svar #9
18. marts 2014 af SuneChr

# 8

Intuitivt og lettere at huske:

      ,

som er en klar og tydelig brøk, der giver differentialkvotienten i  x = x0


Svar #10
18. marts 2014 af Maria55555 (Slettet)

Nårh på den måde.. tusind tak! Vil det så sige at resultatet bliver?  y - 4  =  (2·4 + 4·12) / 1 · (x - 1)


Brugbart svar (0)

Svar #11
18. marts 2014 af Andersen11 (Slettet)

Pointen i opgaven er, at man ikke skal løse differentialligningen men blot benytte differentialligningen til at beregne tangenthældningen til grafen i det betragtede punkt, hvorefter der indsættes i den sædvanlige tangentligning som vist ovenfor.


Svar #12
18. marts 2014 af Maria55555 (Slettet)

Ja okay på den måde.. Så jeg skal ikke gøre mere ved det, end det resultat som jeg har fået ovenstående? Bare lige for at være på den sikre side :D


Brugbart svar (0)

Svar #13
18. marts 2014 af Andersen11 (Slettet)

#12

Nej, det er korrekt. Man skal bestemme tangentens ligning, så vidt muligt reduceret til en simpel form.


Svar #14
18. marts 2014 af Maria55555 (Slettet)

Tusind tak for hjælpen!


Skriv et svar til: vigtig mat hjælp :)

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.