Matematik

Differentiere..

19. oktober 2008 af sdelight (Slettet)

Er der nogen der kan differentiere denne funktion for mig:

f(x)=x^2e^-(x)


Brugbart svar (0)

Svar #1
19. oktober 2008 af Jerslev (Slettet)

#0: Er der tale om: f(x)=x2 * e-x eller f(x) = x^(2e^(-x)) ?


Svar #2
19. oktober 2008 af sdelight (Slettet)

der er tale om den første af dine beskrivelser..


Brugbart svar (1)

Svar #3
19. oktober 2008 af Sherwood (Slettet)

I så fald benytter du bare produktreglen:

(f(x)*g(x))'=f'(x)*g(x)+f(x)*g(x)

f(x)=x2*e-x

f'(x)=2x*e-x+x2*(-e-x) <=> f'(x)=2xe-x-x2e-x

Nu kan du vælge at sætte e-x uden for en parentes. Det er at foretrække.

f'(x)=(2x-x2)*e-x


Svar #4
19. oktober 2008 af sdelight (Slettet)

så nu er den differencieret..? hvad betyder det der e..?


Svar #5
19. oktober 2008 af sdelight (Slettet)

Hvis man skal finde d= b^2-4ac, hvordan vil du så sætte tallene ind i formlen og udregne det..?


Svar #6
19. oktober 2008 af sdelight (Slettet)

hjælp..?


Brugbart svar (1)

Svar #7
19. oktober 2008 af Jerslev (Slettet)

#4: e er grundtallet i den naturlige logaritme. Det er 2,71... et eller andet såvidt jeg husker.


Svar #8
19. oktober 2008 af sdelight (Slettet)

Ved du hvordan jeg udregner værdimængden for denne funktion..?


Brugbart svar (0)

Svar #9
19. oktober 2008 af Jerslev (Slettet)

#8: Find ud af hvilke funktionsværdier, din funktion kan tage.


Svar #10
19. oktober 2008 af sdelight (Slettet)

hvordan gør jeg det..?

forresten tusind tak fordi du gider svare, ved godt jeg er helt umulig, matematik er bare ikke min stærke side..


Brugbart svar (0)

Svar #11
19. oktober 2008 af Jerslev (Slettet)

#10: Du starter med at finde ud af, hvor funktionen har en vendetangent.


Svar #12
19. oktober 2008 af sdelight (Slettet)

Hvad er en vendetangent..?


Brugbart svar (0)

Svar #13
19. oktober 2008 af Jerslev (Slettet)

#12: Et sted, hvor f'(x)=0.


Svar #14
19. oktober 2008 af sdelight (Slettet)

jeg skal finde værdimængden for f(x)=x^2e^-(x)

og kan det passe at f'´(x)=(2x-x2)*e-x ?

men jeg kan ikke lige se hvordan man skal finde et sted hvor f´(x)=0?


Svar #15
20. oktober 2008 af sdelight (Slettet)

har virkelig brug for hjæp til at finde værdimængden..?


Brugbart svar (1)

Svar #16
20. oktober 2008 af Sherwood (Slettet)

Ja, den er differentieret korrekt.

Værdimængden: http://da.wikipedia.org/wiki/V%C3%A6rdim%C3%A6ngde


Svar #17
20. oktober 2008 af sdelight (Slettet)

kan du så ikke vise mig hvordan jeg skal finde værdimængden..?


Skriv et svar til: Differentiere..

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.