Matematik

Har jeg lavet det rigtigt?

29. oktober 2010 af Jensen11 (Slettet) - Niveau: B-niveau

Hej. Jeg vil bare gerne lige høre om jeg har lavet opgaven rigtigt? er lidt i tvivl.

Opgaven lyder: Et 200 m langt hegn skal indhegne et rektangulært græsningsområde. Den ene side ligger ned til en å, så der kun skal bruges hegn på tre sider. Bestem sidelængderne i rektanglet, så arealet bliver størst muligt.

A = x * y

Omkreds = 2x + 2y = 200
X + y = 100
Y = 100 – x

A = x * y = x * (100 – x) = 100x – x^2

A(x) = 100x – x^2, x>0

A`(x) = 100 – 2x

A`(x) = 0 = 100 – 2x = 0 = x = 50

Y = 100 – x = 100 – 50 = 50m

Det størst mulige areal = A(50) = 50 * 50 = 2500
 

På forhånd tak for hjælpen


Brugbart svar (0)

Svar #1
29. oktober 2010 af Andersen11 (Slettet)

#0

Det er ikke rigtigt. Læs opgaven tydeligt igennem:

"Den ene side ligger ned til en å, så der kun skal bruges hegn på tre sider."

Omkredsen er derfor ikke 2x + 2y, men snarere 2x + y . Fremgangsmåden er korrekt.


Skriv et svar til: Har jeg lavet det rigtigt?

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.