Søgning på: Fra barn til voksen novelle. Resultater: 14841 til 14860 af 18758
-
Matematik opgave
ForumindlægEr helt væk! I 1980 kørte der 10000 biler i døgnet på en bestemt vejstrækning. Herefter steg trafikken med 5,7% i gennemsnit per år. A. Indfør passende variablnavne, og opskriv en forskrift for antallet af biler i afhængihed af antal år efter 1980. B. Hvor mange biler passerede i 1992? ... -
At løse en ulighed med log?
ForumindlægHvordan løser jeg følgende ulighed? 2,4·1,18x<6,2·0,87x Jeg skal hvist ude i noget log, men ved desværr eike hvordan jeg løser sådanne ligninger. Kan jeg bede om lidt hælp? :-) -
hjælp til biologi-rapport..
Forumindlæghej.. Hvorfor er det livsnødvendigt for kroppens celler at denne opløsning er konstant ? ( hvad vil der ske med cellerne , hvis koncentrationen af salt blev for stor eller for lille ? ) Find ud af hvorledes din krop kan holde koncentrationen af salte og sukker i din vævsvæske ( og blod ) konstant... -
Induktionsbevis
ForumindlægJeg sidder med følgende opgave: Bevis (hvis korrekt) følgende med et induktionsbevis: n^(n−3 ) ≥ n!, for n = 9, 10, 11,... Jeg har bevist det sandt for n = j = 9 og derefter forsøgt at bevise det for n = (j+1), men her kommer jeg ingen vejne. Er der nogen der enten har en løsning, eller ... -
Omskrivning
ForumindlægJeg arbejder med nogle differentialligniner og jeg er kommet frem til denne forskrift. √ y = -1.75t + ½k hvordan omskriver jeg √y til y? er det, y = (-1.75t + ½k)2 = 3.0625t2 - 1,75tk + 0.25k2 eller er det y = -1.752t2+0.52k2 = 3,0625t2 + C ??? er heller ikke sikker på ... -
underlige spørgsmål :s
Forumindlægmin lærer har stillet mig 2 spørgsmål, som jeg ikke fatter helt, så håber der nogen der kan hjælpe mig hurtigt med dem :): En dreng kaster en bold lodret nedaf fra et vindue med farten v0. Bolden rammer jorden med farten v1. Senere kaster han den samme bold lodret opad fra vinduet og med farten v... -
a b c
ForumindlægEr lidt i tvivl om hvad der er a b og c, jeg kan nemlig ikke få diskriminanten til at passe bagefter .. -3x ^2 - 1 = 0 Jeg vil umiddelbart gætte på, at b ikke er tilstede, men så passer d som sagt ikke .. d = 0^2 - 4 * (-3) * 0 d = 0 - 0 d = 0 Nulpunkter: x = 0 +/- √0 6 ... -
Prisme
ForumindlægHej er der nogle der kan forklare mig hvorfor det rød og grøn lys kommer ud af prismen, som vist på tegningen? -
funktion - størsteværdi, dm(f) m.m
Forumindlæghej, jeg sidder med en mat opgave som jeg ikke helt kan finde ud af. funktion: f(x)=2ln(x)-x+5 1. bestem en ligning for den tangent, der har hældning 1... der har jeg fået y=x+3 2. benyt differentialregning til at bestemme størsteværdien for funktionen. resultatet skal angives som eksakt værdi...... -
Lineær programmering
ForumindlægJeg er igang med at forberede mig på mundtlig prøveeksamen i Mat B, og er derfor stødt på problemer med lineær programmering. Jeg skal maksimere funktionen f(x,y) = x + 2y indenfor Polygonområdet: P = {x,y} € P | y ≥ - 2; 2x + y ≥ - 2; x - 3y ≥ - 15; x + y}. Og dernæst finde ud af... -
2 Ukendte opgaver
ForumindlægHej. Jeg har fået stillet 2 opgaver, som jeg aldrig har set før, så ville blive glad hvis jeg kunne få et skub i den rigtige retning via. et par hints. Opg 1 En virksomhed har konstateret, at dens omsætning og omkostninger (begge i 1000 kr. pr. uge) som funktion af antal solgte tons er henholdsvi... -
Assimilation og integration forskel ?
ForumindlægHej, nogen der kan forklare mig forskellen på assimilation og integration er? Vil være taknemmelig for et hurtigt svar. På forhånd mange tak. -
Termisk effektivitet
ForumindlægHej alle Står og har lavet opgave A, hvor jeg får det resulterende arbejde til 5 kJ. Er en del usikker på opgave b, hvordan man lige kommer i gang med den, og har prøvet diverse formler, men for termisk effekt, så mangler der en temperatur. Er taknemmelig hvis i både kunne forklare, hvorfor i gø... -
Stjerners udvikling
ForumindlægEr der nogle der kan forklare stjernes udvikling mht. de fire faser de gennemløber? Kontraktionsfase, hovedseriefase, kæmpestjernefase, slutfase? -
Fotosyntese/respiration
ForumindlægHeej Fotosyntese foregår i plantecellernes grønkorn. Respiration foregår i mitokondrierne. Dvs. planter kan både lave fotosyntese og respiration. De laver jo kun fotosyntese om dagen, mens de laver respiration hele dagen. Vil det sige at der bliver lavet lidt ilt, mens det bliver lavet mere kuldi... -
Dansk landbrug efter 2 verdenskrig?
ForumindlægHeej.. Er der nogen der kan hjælpe mig med dette spørgsmål: Hvad sker der med dansk landbrug efter 2 verdenskrig?? -
Grafer
ForumindlægVedhæftet ses grafen for tre funktioner f, g og h. Redegør for hvilken af funktionerne g og h er den afledte til f. - håber virkelig der er nogen der kan hjælpe, da det er en af de opgaver jeg sidder fast ved.. -
Løsningen for den absolute konvergens
ForumindlægFørst vil jeg et udtryk for rækken mht. p således at den er absolut konvergent. Jeg ser at ∑|(-1)n np/(n+1)| = ∑np/(n+1). Så skal jeg finde grænseværdien for det, som skal være mindre end 1 limn→∞(n+1)p/(n+2) : np/(n+1) = limn→∞ ((n+1)/n)p·(n+1)/(n+2) = ... -
Monotoniforhold
ForumindlægJeg vil meget gerne have hjælp til denne opgave. En funktion f er givet ved f(x)=4√x-1/2 x^2, x≥0. Bestem monotoniforholdene for f. Grafen for f og koordinatsystemets førsteakse afgrænser i første kvadrant et område M, som har et areal. Bestem rumfanget af det omdrejningslegeme, de... -
Nogle der kan hjælpe med noget matematik?
Forumindlægopgaven lyder så ledes. Søren sætter 4500 kr i en bank til 9 1% p.a. - 2 hvor meget vil han kunne hæve efter 4 måneder? hvor meget vil han have stående efter 4 måneder, hvis renten var 12 %? jeg kan ikke finde ud af hvordan jeg skal...
