Søgning på: Bestem f'(x). Resultater: 17841 til 17860 af 76732
-
Haster, udregninger af x'er
ForumindlægOpgave 2 En virksomhed ønsker at introducere en ny vare på et givet marked. Virksomheden har fundet frem til, at det forventede årlige salg af den nye vare kan beskrives ved f (x) = 400 · x · e–0,2x , x ∈ [ 0 ; 20 ] hvor x angiver antal år efter introduktionen. a) Beregn... -
Partien integration
ForumindlægOpgaven: https://imgur.com/a/GTRuGRv Jeg har ved hjælp af partiel integration fundet frem til af f(x)=0.5sin(2x)*x+0.25*cos(2x)+k Vi får noget mere information, hvor jeg tænker at det skal bruges til at finde frem til k? -
Kædereglen opgaver
ForumindlægØvelse A) Beregn g(f(x)), når f(x)=x2 og g(x)=x-1 Øvelse B) Beregn f(g(x)) og g(f(x)), når f(x)=x+1 og g(x)=sin(x) Jeg skal anvende kædereglen, men mine udregninger kommer ikke til at passe med facit. -
Differentialligning
ForumindlægHej!Jeg søger hjælp til løsning af opg. 3.067 i "Eksamensopgaver i matematik - 1-årigt forløb til A-niveau".Opgaven lyder:y*(dy/dx)=-(1/2)*(y^2-25) , y>5En funktion f er løsning til differentialligningen, og dens graf går gennem punktet P(0,10).Bestem hældningskoefficienten for t... -
funktioner...???
Forumindlægjeg kan ikke forstå følgende opgave, håberat der er nogen som lige giderat hjælpe:\n\nfunktionerne f og g er givet ved:\n\nf(x)=2x-3 g(x)=2kvadratrod(x)+4\n\n1. bestem en forskrift for (f*g)(x);husk at angive Dm(f*g)\n\ndet som jeg ikke forstår er hvordan man finder forskrift for funktioner....??? -
Hjælp til matematik! Haster!
ForumindlægHej alle sammen! Jeg har siddet med min aflevering i nogle timer og er næsten færdig men der er en opgave som kniber rigtigt meget. Jeg har fået at vide at svaret måske er 34/5, men ved ikke hvordan de er kommet til svaret. Opgaven lyder sådan her: Funktionen f er givet ved . Grafen for f afgræ... -
omvendt proportional
ForumindlægOm en variabel N oplyses, at den er omvendt proportional med kvadratet på en variabel d. Opstil en formel, der udtrykker N som funktion af d. ?????? En bestemt type glas har udvendig form som en cylinder med højden h og grundfladeradius r. Det indre af glasset har form som en kegle med højde h ... -
Potensmodel
ForumindlægHej, jeg fået den her opgave, som jeg ikke lige kan regen ud. :( Kogetiden for et blødkogt æg afhænger af æggets vægt. Kogetiden beregnes ved formlen y = 18,2* x^0,67 , hvor x angiver æggets vægt, målt i gram, og y angiver, hvor mange sekunder ægget skal koges for at blive blødkogt. a... -
Parabel!
ForumindlægJeg sidder med en opgave, som ser således ud: En bros bue er parabelformet med en spændvidde på 320 feet og en buehøjde på 120 feet. Indlæg figuren i et passende koordinatsystem, og bestem en ligning for den parabel, der følger broens bue. Jeg er kommet frem til: En parabels li... -
Hjælp til spørgsmål i opgave om andengradspolynomier
ForumindlægHej SP Jeg håber, at nogle kan hjælpe med et spørgsmål fra min matematikopgave. _______________________________________________________________________________________ Jeg har følgende informationer: En tunnel har et parabelformet tværsnit. Tunnelen er højest i midten af tværsnittet, og er på... -
Sumfunktion af række
ForumindlægJeg sidder og har lidt problemer med denne opgave i analyse: f_n(x)=x/(1+x^2)^n, x>=0 og n=0,1,2,...Man skal vise at rækken fra 0 til uendelig af f_n er konvergent for alle x>=0 og bestemme sumfunktionen.Den første kan løses ved kvotientkriteriet men jeg kan ikke få et pænt udtryk for afsni... -
lille spg. ang. 2gradspolynomier
ForumindlægEt andengradspolynomie har funktionen:f(x) = ax^2+bx+cjeg forstår godt, hvorfor f(x) går mod uendelig når x går mod uendlig. Og ligeledes med f(x) går mod minus uendelig når x går mod minus endelig.(da f(x) jo bliver meget stor hvis x bliver meget stor - og omvendt hvis f(x) er meget lille så er ... -
Globale minimum på ti-89
ForumindlægHej :) I en lækker opgave, skal jeg bestemme det globale minimum. Vi har kun haft om lokalt maxiumum/minimum, men jeg går ud fra, at det globale gælder for hele grafen og ikke blot et lille stykke af den. Jeg er interesseret i at vide, om man kan finde det på TI-89? Funktion er f(x)= x2 + 3... -
funktion med sin og cos
Forumindlæghej jeg sidder meget fast i den her opgave der er givet en funktion f med forskriften f(x)=cos(x)+2sin(x) og x (0: 2pi) a) beregn funktionene nulpunkter b) bestem en ligning for tangenten til grafen for f i punktet med 1. koordinat jeg er bare lost specielt med cos og sin -
funktioner...
Forumindlæghvad skal man gøre i sådan en opgave: bestem a og b således at grafen F for funktionen f(x) = (ax+4)/ (x-b) går gennem punkterne A (2.-9) og B (-4.3) tak på forhånd...lille forklaring må gerne medfølge da det jeg skal beruge det i en eksamen i morgen. -
please hjælp!
ForumindlægHej please hjælp! opgaven lyder således: funktionen f har forskriften f(x)= (m-3)x + 2n + 1. Bestem tallene m og n så grafen går gennem punkterne A(-1,2) B(2,5) - jeg har fundet A og B -
f '(x) og monotoniforhold for f
ForumindlægEn funktion f er givet ved f(x) = x^3-3x^2+4 Bestem f ' (x) og gør rede for monotoniforholdende for f f ' (x) er bestemt til 3x^2 - 6x men hvordan er det nu lige man gør rede for monotoniforholdene ?? - det er vidst noget med at man sætter f ' (x) = 0 ... man ja . Nogen der lige vil h... -
Ligning med to ubekendte
ForumindlægHej. Hvordan løser man en ligning med to ubekendte? Jeg har følgende oplysninger: En funktion f er af typen f(x)=b*x^a ,og der gælder, at f(2)=4 og f(4)=64. Bestem tallene a og b. Vi må ikke bruge formlerne Altså: 2 = b * 4^a og 4 = b * 64^a -
2 opgaver uden hjælpemidler
ForumindlægEn cirkel er bestemt ved ligningen: X^2+2x+y^2-4y=4 Bestem cirklens radius og koordinatsættet til cirklens centrum ---------------------- Gør rede for, at funktionen f(x)= (x+1)*e^x er løsning til differentialligningen dy/dx= Y+ Y/x+1 -
differentialregning tangentligning - hjælp
Forumindlægjeg skal bestemme ligningen for den tangent til grafen for funktionen f (x) = x^2 + 5x +1 der er parallel med linjen med ligningen y= x-8 dvs at mit stignstal er 1 ikke? så differentierer jeg så f'(x) = 2x+5 men er 1 så mit xo i tangentlingningen eller?
