Søgning på: fysikabbogen 1. Resultater: 19821 til 19840 af 149177
-
Hjælp!
ForumindlægHej alle sammen! :) Jeg har brug for lidt hjælp! Hvordan griber jeg denne opgave an? Vi ser på et stof, der fordeler sig mellem to ikke blandbare væsker som f.eks. vand og benzen, når stoffet er opløseligt i begge væsker. Man har fundet eksperimentelt, at forholdet mellem koncentration... -
Skæring af 2 linjer
ForumindlægHej, sidder med denne her matematik opgave som jeg bare ikke kan løse. Hvis du kan forklare hvordan du løser den ville det være perfekt. 1: 2x-3y=14 & 2: x-0,5y=5 a) Skæringspunktet mellem 1 og 2 b) Ligningen for den linje, der går gennem skæringspunktet for 1 og 2, og som er ... -
hjælp til Sandsynlighed!
Forumindlægi en pose ligger 20 kugler: 10 bæå, 5 røde, 4 grønne og 1 hvid. hvis 2 kugler udtages hvad er chancen for at få: a). 2 blå b). 2 grønne c). 1 rød og 1 hvid beregn sandsynligheden for at udtage 3 blå kugler i træk ? svaar mig helst idag! -
Stamfunktioner
ForumindlægEr ikke så godt til stamfunktioner.. Bestem følgende stamfunktioner..(x+1)* 4:kvadratroden af x dx4:4^x dx -
Afstanden mellem to linjer
ForumindlægHvordan finder jeg afstanden mellem to linjer: l: 3x-2y+1=0 m:-6x+4y-7=0 -
Hjælp til at differentiere
ForumindlægHej, Hvordan differentierer jeg denne C^(1-x) -1 Jeg har fået at vide den skal give -C^(1-x) * ln(c) -
Finde hældningen for en andengradspolynomium, når man har den afledte og x0.
ForumindlægHej jeg sidder og er lidt stuck her. Er i gang med denne opgave (vedhæftet) og har fået f'(x) til 4x-3 Når jeg så skal finde hældningen af f(x) i x0 = 1 Hvordan gør jeg det? Skal jeg vel gøre det her: a= f'(1) = 4·1-3 = 1 ? og så er hældningen bare 1? Det føler jeg er alt ... -
hvordan passer det?
Forumindlæghvordan giver det: 1 / q + 2' kan ikke helt forstå 2' er det noget regne teknisk??? -
Meyer - spillet, help!! blækregning
ForumindlægTekst: I Jasmins klasse spiller de terningspillet Meyer i en matematiktime. Meyer spilles med to terninger, der kastes samtidigt. (Reglerne Første spiller kaster terningerne, men skjuler kastet for de øvrige spillere. Han erklærer derefter, hvad han har slået, idet det dog er tiladt at bluffe (... -
Hvad er hvad i procent og rente?
ForumindlægJeg har et eksamen spørgsmål der lyder sådan her: <span style="font-size:10.0pt;mso-fareast-font-family: Cambria;mso-fareast-theme-font:minor-latin;mso-bidi-font-family:Cambria; mso-bidi-theme-font:minor-latin;color:black"> " Giv et eksempel på en anvendelse af vækstformlen... -
Jacobi matrix
ForumindlægHjælp. Overvej transformationen f : R2 → R2, defineret ved f(x,y) := (y^5,x^3). (a) Find Jacobi matrixen for f og dens determinant. (b) Lad D være mængden af punkter (x,y) i R^2 hvor 0≤ x ≤1 og 0 ≤ y ≤ 1. Find en funktion g : R^2 → R hvor dobbelt Integral m... -
Isolering af C
ForumindlægKan nogen hjælpe med, hvordan C isoleres i dette udtryk: 1 = (-4/β + C)2 ? (..)2 skulle gerne blive ved at være der. På forhånd mange tak. -
Bestem fremskrivningsfaktoren pr. 1000 år
ForumindlægMin ogave lyder sådan her: Mængden af et radioaktivt stof aftager eksponentielt med tiden. Halveringskonstanten afhænger af hvilket stof, der er tale om. For C-14 (kulstof 14) er halveringstiden 5730 år. Kulstof 14 kan bruges til aldersbestemmelse af gammelt organisk materiale, fx moselig som Gr... -
mat - 8 klasses niveau 8->
ForumindlægHey... min lillebror har problemer med en mat opgave, som jeg ikke kan hjælpe med.. det er sQ lidt pinligt.opgaven lyder:"et fuglepar lægger 2 elller 2 æg. Næste år danner ungerne par enten med hinanden eller med fugle fra en anden rede og lægger ligeledes 2 eller 3 ær pr. par. Dette sker hv... -
Mat-hjælp. Haster..
ForumindlægOpgaven lyder på at en familie af funktioner er givet ved :f(x)= (3x^2+1)/(x^2+ax+4)Angiv for enhver værdi af tallet a antallet af asymptoter til grafen for f.tælleren aldrig kan blive negativ.Nævneren sættes lig 0. det er en andengradsligning. d=o en løsning, d=>o flere løsningerd=Hvis man s... -
2 irriterende opgaver
ForumindlægHejJeg har 2 opgaver, jeg ikke kan finde ud af..de lyder sådan:opgave 1)Bestem den fuldstændige løsning til differentialligningen: y' + 2y = 0Bestem dernæst den løsning til differentialligningen: y'' + 2y´ = 0For hvilken f(0) = -(1/2) og f(-1/2) = 1/2 - eOpgav... -
Stående bølger - Xylofon
ForumindlægHej..Har lært ganske lidt om bølger, og alligevel har jeg fået en meget svær afl. for i det.. Så håber måske nogle kan give mit et hint, eller en formel til at komme videre..Jeg har 2 spørgsmål:1. Jeg skal tegne en figur der viser knuder og buge for 1. og 2. overtone, og bestemme frekvensen for d... -
Lineære funktion f.
ForumindlægVil gerne have dem rettede.a) (-3,2) og (1,-4) a= -4-2/1-(-3) = -6 = -3 4 2 y-2a= 3X - 9 2 2 y= 3X - 2 - 9 2 2 y= 3X -4 -9 2 2 2 Y= 3X - 13 2 2b) (6-3) og (-2,1) a= 1-(-3)/-2-6 = 4 = -2 8 4y-(-3)... -
Pythagoras / Geometri
ForumindlægI en retvinklet trekant gælder der: sidelængden a kaldes for a, og sidelængden b kaldes for a+1. Bestem for a = 3 længden af hypnotusen og bestem a, når længden af hypnotenusen er √13. Mit bud: Hvis a er 3, så er a+1 lige med 4. Vi kender altså sidelængden a og b, og kan derfor benytte ... -
Ratio
ForumindlægHausners ration for et pulver er 1,3. Kompressibilitetsindekset for pulveret er 23,1%. Hvordan kommer jeg frem til 23,1% ud fra følgende oplysninger: Forholdet V0/Vk = hausners ratio Man anvender i stedet kompressibilitetsindekset, K: K = (V0 - Vk) / V0 * 100% Jeg er selv kommet frem til føl...
