Søgning på: radioaktivitet forsøg. Resultater: 13521 til 13540 af 17507
-
Radius i en mindre cirkel
ForumindlægHej her på en søndag aften Jeg sidder fast ved en opgave i matematik og håbede på en venlig hånd herinde En cirkel med radius 1 har to vinkelrette tangenter. En mindre cirkel tangerer den store cirkel udvendigt, samtidig med at også den har de samme vinkelrette tangenter som den store cirkel... -
Afstemt reaktionsskema mellem butanal og Ag+. Hjælp..
ForumindlægJeg har forsøgt at opskrive et afstemt reaktionsskema mellem butanal og sølv(i)ioner. Ift. oxidationstallene så har jeg regnet mig frem til en stigning i oxidationstal på 2 fra 1+ til 3+ ift. C (butanal) og en nedgang på 1 fra +1 til 0 ift. sølv(i)ioner, men jeg kan ikke komme videre herfra ift... -
Vands specifikke varmekapacitet
Forumindlæghej jeg står med en opgave om at forklare en opgave omkring Vands specifikke varmekapacitet gennem et forsøg. . jeg har indsamlet følgende data: t=180 s start T= 22,2 Celsius slut T= 71,4 celsius deltaT=49,2 celsius watt =1782 m=1,425 kg jeg har formlerne: ??=??⋅??&s... -
Densitet (massefylde)
ForumindlægHej. Jeg sidder her og regner lidt på ethanols (sprit) densitet. Densiteten er tabelleret til 789 kg/m^3, og formlen er . Jeg har i et forsøg hældt en sjat ethanol i et måleglas, og aflæste det til 10,8 ml, som er det samme som cm^3. Så vejede jeg målebægeret på en vægt, og trak vægten af de... -
Det skrå kast i Logger Pro
ForumindlægJeg har et spørgsmål vedrørende forsøget "det skrå kast", hvor vi i denne forbindelse bruger computerprogrammet Logger Pro til at finde frem til v0 og derefter kastevinklen. Grafen er en x/y graf med afstand i meter hen ad begge akser. Jeg har brug for at vide, hvilken måde, der er den ... -
Sandsynlighedsregning og bionomialfordeling
ForumindlægHej sp Jeg har følgende opgave, som jeg ikke ved hvad jeg skal gøre: I et binomialtfordelt forsøg laver man en optælling af antallet af fangede aborre i Maribosøerne. Man definerer en succes som det, at fisken på krogen er en aborre, mens en fiasko er at det ikke er en aborre. I løbet af et ... -
f(x) = x*e^(2x)
ForumindlægHåber der er en der kan hjælpe med denne opgave. Når jeg forsøger at differentiere ligningen over TI Nspire får jeg (2*ln(e)*x+1)*e^(2*x), og at f(1) = e^2. Jeg ved at e^2 skal indsættes på x'ets plads, men herefter får jeg et rigtig mærkeligt resultat. En funktion er givet ved f(x) = x*e^(... -
massen og volumen
ForumindlægHej! Jeg har lavet forsøg i kemi, hvor jeg nu skal regne på det. Men jeg syntes at det er lidt sværet at kende forskel på V og m. Når der står at man skal overføre 100 mikroliter eddike til en 5 mL kolbe. Er 100 mikrometer så massen? Og 5 mL Volumen? Og ednu et spørgsmål I opgave 1) står der... -
Tangentens ligning
ForumindlægJeg skal bestemme en ligning for tangenten t til grafen for f i punktet P (1/2, f(1/2)) Ligningen er givet ved: 4x^3-8x^2+4x Jeg har fundet x0 og f(x0) (begge er lig med 1/2), men når jeg skal finde tallet for f'(x0) går det hele i stå. Jeg har forsøgt at differentiere ligningen og dereft... -
Reaktionstid – nervefysiologi
ForumindlægJeg er i gang med en opg., som omhandler reaktionstid – og her har vi lavet et forsøg hvor vi testede reaktionstiden ved hhv. høressansen og synssansen. Siden der ikke var en systematisk forskel mellem resultaterne fra hørelse og synet, tænkte jeg, om der overhovedet burde være en forskel p... -
Transformation af stokastisk variabel? Hvad er forventning af den nye variabel.
ForumindlægJeg sidder med en specifik udfordring, men jeg prøver at være så general da jeg faktisk efterspørger en bestemt regneregel. Jeg kan simpelthen ikke google mig frem. Hvad er forventningen til Y: Altså jeg forsøger at kunne finde en måde at udtrykke E[Y] vha et ingral af f(x) Bonus info: H... -
Protein
ForumindlægHej. Jeg har lavet et forsøg hvor jeg skulle påvise der var stivelse i noget. Det hvar hvor jeg tog noget vand og varmede, havde to reaglensglas med 2ml 0.5 M NaOH og 6-7 dråber CuSO4 Opløsning. Så tog vi en spatelfuld madvare i det ene reagensglas i det varme vand og det der var i reagensglasse... -
Nedbrydning af stivelse med spytamylase
ForumindlægHejsa! Sidder og kæmper med en rapport, som handler om nedbrydning af stivelse vha. af spytamylase. Er gået i stå ved en lille ting, som jeg ikke kan forstå. I forsøget har vi 6 glas med hver deres temperatur og hver deres pH-værdi. I det første glas har vi stivelsesopløsning og jod-jod-kalium. ... -
Trykforskel i en opvarmet dåse
ForumindlægHej, Jeg sidder og er igang med mit eksamensprojekt til Fysik på B niveau. Jeg har i den forbindelse valgt at lave følgende projekt: https://www.stevespanglerscience.com/lab/experiments/incredible-can-crusher/ Men jeg sidder lidt fast nu. Hvordan, ved hjælp af "idealgasligningen" ell... -
Kobberspåner og salpetersyre
ForumindlægJeg er i gang med at forberede til eksamen i december, og gennemgår derfor eksamensforsøgene. I forsøger 'kobbercyklen' tilsætter vi kobberspåner til salpetersyreopløsning, hvor der sker en redoxreaktion mellem kobber og NO3: Cu (s) + NO3- (aq) --> Cu2+ (aq) + NO2 (g) Afstemt: 4H+ ... -
Bestemme værdi for lydens fart
ForumindlægHvordan regner man denne opgave ud?: I et forsøg har man målt hvor lang tid det tager lyd, at rejse et antal forskellige afstande. Følgende tider og afstande er målt: Tid (s) 0,0006 0,0027 0,0043 0,0022 0,0066 0,0070 Afstand (m) 0,5 1,0 1,5 2,0 2,5 3,0 Benyt tabellens data til at... -
Asymmetrisk pufferopløsning
ForumindlægVi har tilsat 10 mL ethanoat med en koncentration på 0,1 mol/L samt 40 mL ethansyre med en koncentration på 0,1 mol/L I forsøget måltes pH-værdien ved 0 mL tilsat, 5 mL tilsat og 10 mL tilsat saltsyre med en koncentration på 0,1 mol/L. Nu skal jeg beregne den teoretiske pH-værdi. Hvordan gør je... -
Forbedre karaktere før luk af eksamensbevis
ForumindlægHej, Vil lige høre, nu har jeg taget min HF på enkeltfag over nogle år, og der er nogle af karakterne jeg føler godt kan forbedres, således at jeg kan opnå et højere snit. Da jeg endnu ikke har lukket mit bevis, kan jeg så godt tage fagene om og forbedre mit snit, eller er det kun første forsøg ... -
Per skal have hjælp
ForumindlægPer er en stx-elev og er igang med matematiktimen.Læreren gennemgår begrebet hældningskoefficienten a iemnet linær funktioner, men per forstår det ikke. ´´skal man bare vælge to forskellige punkter for at udregne a?`` tænker han. Som forsøg vælger han (4,1) og (4,12) og gør følgende udregninger ... -
Isens specifikke smeltevarme
ForumindlægHej jeg er ved at skrive en fysik rapport om at bevise isens specifikke smeltevarme, som jo er 334 kJ pr. kg i følge tabelværdien, via et forsøg. Jeg kan bare ikke finde ud af hvilken formel jeg skal bruge. Jeg ved at formlen E=m⋅Ls bruges til at finde ud af hvor meget energi der skal t...
