Kemi

massen og volumen

25. september 2018 af Stjerneskud2016 - Niveau: C-niveau

Hej!

Jeg har lavet forsøg i kemi, hvor jeg nu skal regne på det. 

Men jeg syntes at det er lidt sværet at kende forskel på V og m. Når der står at man skal overføre 100 mikroliter eddike til en 5 mL kolbe. Er 100 mikrometer så massen? Og 5 mL Volumen?

Og ednu et spørgsmål

I opgave 1) står der 10 ,0 mL eddike, mn så bliver jeg forvirret fordi jeg har jo ikke brugt 10 mL eddike

Mange tak på forhånd!

Vedhæftet fil: 2018-09-25_17-22-45.png

Svar #1
25. september 2018 af Stjerneskud2016

Opgaver

Jeg har lavet opgave 1) Ser det rigtigt ud?

Vedhæftet fil:2018-09-25_17-23-30.png

Brugbart svar (0)

Svar #2
25. september 2018 af AngelOneOne

Hej,

Resultatet af din beregning ser korrekt nok ud. Den eksperimentelt fundne massefylde for eddikesyre er 1,049 g/mL på flydende form ved 100% eddikesyre, men jeg tror ikke I har brugt 100% ren eddikesyre til jeres eksperiment? Massefylden af eddikesyre ved lavere koncentrationer er lavere end de 1,049 g/mL

Husk at tage antallet af betydende cifre i betragtning, når du angiver resultatet. Du kan aldrig have større nøjagtighed i din beregning, end den mindst nøjagtige måling:

12,95 g = 4 betydende cifre
22,99 g = 4 betydende cifre
10,0 mL = 3 betydende cifre

Resultatet af din beregning kan derfor ikke have mere end tre betydende cifre, så resultatet vil være 1,00 ud fra din beregning.

Volumen angives med enheden µL, mL, L osv og er et mål for hvor meget et stof fylder.

Massen angives i µg, mg, g, kg osv. og er et mål for hvor meget stof vejer

Masse og volumen kan så kombineres til massefylden, altså hvor meget et bestemt volumen af et stof det vejer. Ved flydende stoffer er der typisk tale om enheden g/mL eller g/cm3. Massefylden beskriver altså ved eksempelvis flydende stoffer, hvor meget 1 mL vejer i g. Ved faste stoffer anvendes ofte enhederne g/cm3 eller kg/m3. SI enheden for massefylde er kg/m3, men det er ofte nogle store tal at arbejde med, så man anvender oftest enheden g/cm3 der svarer til g/mL. 1 g/cm3 er forøvrigt lig med 1.000 kg/m3

/Angel

- - -

/Angel


"The Universe is under no obligation to make sense to you" - Niel deGrasse Tyson
Look deep into nature, and then you will understand everything better” - Albert Einstein


Svar #3
25. september 2018 af Stjerneskud2016

Tusind tak!

AngelOneOne


Skriv et svar til: massen og volumen

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.