Kemi

Afstemt reaktionsskema mellem butanal og Ag+. Hjælp..

04. november 2018 af Peter74 - Niveau: B-niveau

Jeg har forsøgt at opskrive et afstemt reaktionsskema mellem butanal og sølv(i)ioner. 

Ift. oxidationstallene så har jeg regnet mig frem til en stigning i oxidationstal på 2 fra 1+ til 3+ ift. C (butanal) og en nedgang på 1 fra +1 til 0 ift. sølv(i)ioner, men jeg kan ikke komme videre herfra ift. når jeg skal finde det korrekte antal OH- og H20 på begge sider (det er i basisk opløsning). Hvad gør jeg galt? Hjælp..


Brugbart svar (0)

Svar #1
04. november 2018 af mathon


            \small \overset{\mathbf{{\color{Blue} +1}}}{Ag}{(NH_3)_2}^+\; +\; R\overset{\mathbf{{\color{Red} +1}}}{C}HO\; \longrightarrow \; \overset{\mathbf{{\color{Blue} 0}}}{Ag}\; +\; N{H_4}^+\; +\; R\overset{\mathbf{{\color{Red} +3}}}{C}OOH

\small \begin{array}{lccc} &\textup{op}&\textup{ned}&\textup{antal}\\ Ag&&1&2\\ C&2&&1 \end{array}

\small \textup{afstemning af op- og nedgange:}

            \small 2\, Ag{(N\! H_3)_2}^+\; +\; RCHO\; \longrightarrow \; 2\, Ag\; +\; 4\, N\! {H_4}^+\; +\; RCOOH

\small \textup{afstemning af ladning:}

            \small \small 2\, Ag{(N\! H_3)_2}^+\; +\; RCHO\; \longrightarrow \; 2\, Ag\; +\; 4\, N\! {H_4}^+\; +\; RCOOH\; +\; 2\, OH^-

\small \textup{afstemning af hydrogen:}

            \small 2\, Ag{(N\! H_3)_2}^+\; +\; RCHO\; +\; 3\, H_2O\; \longrightarrow \; 2\, Ag\; +\; 4\, N\! {H_4}^+\; +\; RCOOH\; +\; 2\, OH^-

\small \textup{oxygen stemmer}


Svar #2
04. november 2018 af Peter74

Hvorfor H^+ og ikke OH-? Det er i basisk opløsning..


Svar #3
04. november 2018 af Peter74

Og hvorfor hedder sølv(1)ioner ikke Ag^+ på reaktantsiden og blot Ag på produktsiden.. Hvorfor tilføjer du NH3 og NH4^+. Forstår det ikke rigtigt?


Brugbart svar (0)

Svar #4
04. november 2018 af mathon

som kan noteres:

            \small \small 2\, Ag{(N\! H_3)_2}^+\; +\; RCHO\; +\; H_2O\; \longrightarrow \; 2\, Ag\; +\; 2\, N\! {H_4}^+\; +\; 2\, NH_3\; +\; RCOOH
\small \textup{dvs}
            \small \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! 2\, Ag{(N\! H_3)_2}^+\; +\; C_3H_7CHO\; +\; H_2O\; \longrightarrow \; 2\, Ag\; +\; 2\, N\! {H_4}^+\; +\; 2\, NH_3\; +\; C_3H_7COOH


Brugbart svar (0)

Svar #5
04. november 2018 af mathon

Det er ikke sølvion, der reagerer med butanal, men sølvdiaminion.


Svar #6
04. november 2018 af Peter74

Hmm, det har jeg ikke rigtig lært.. Siger mig ikke noget umiddelbart. Jeg blev bare spurgt til Ag^+..


Brugbart svar (0)

Svar #7
04. november 2018 af mathon

Sølvdiaminion anvendes for at undgå dannelsen af  det uønskede \small Ag_2O.


Svar #8
04. november 2018 af Peter74

Perfekt. Er tilstandsformen for 2 Ag så (s) og det samme for NH4^+, hvor de resterende blot er (aq) bortset fra H20 som vel er (l)


Brugbart svar (0)

Svar #9
04. november 2018 af mathon

            \small \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \small 2\, Ag{(N\! H_3)_2}^+\, _{\textit{(aq)}}\; +\; C_3H_7CHO\, _{\textit{(aq)}}\; +\; H_2O\, _{\textit{(l)}}\; \longrightarrow \; 2\, Ag\, _{\textit{(s)}}\; +\; 2\, N\! {H_4}^+\, _{\textit{(aq)}}\; +\; 2\, NH_3\, _{\textit{(g,aq)}}\; +\; C_3H_7COOH\, _{\textit{(aq)}}


Skriv et svar til: Afstemt reaktionsskema mellem butanal og Ag+. Hjælp..

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.