Søgning på: fysik skriftlig. Resultater: 17021 til 17040 af 24857
-
Hældning på togskinner
ForumindlægJeg har fået denne opgave, men er helt lost Ved opbygningen af skinnestrækninger for højhastighedsjernbaner lader man banelegemet hælde i svingene. Hvorfor? -
Radioaktivitet
ForumindlægHvordan tjekker man med bevarelses sætningerne om energien og bevægelsesmængden er bevaret i disse? -
areal af cirkeludsnit
ForumindlægHej Opgavebeskrivelsen: Konstruer et cirkeludsnit på 45 grader med en radius på 2cm. Beregn arealet af figuren. Hvordan jeg tror man regner den ud: (45/360) × π × 2² ≈ 1,57 cm² Facit siger dog at svaret er 5,57 cm2. (Facit kan somme tider være forkert.) Er der n... -
Ekstrafag på GSK. Tæller det som 5a fag og må jeg derfor gange mit snit med 1.03?
ForumindlægJeg kan simpelthen ikke gennemskue, om jeg jeg må gange mit snit med 1.03, hvis jeg tager mit 5. A fag som GSK ekstrafag. Det er ret vigtigt for mig at vide, da det er ret udslagsgivende for mit fremtidige studie om jeg kan eller ej. Jeg afsluttede gymnasiet juni 2024 og er færdig med midt ekstr... -
Er mat A noget ligesom det i folkeskolen
ForumindlægHej alle sammen, mit navn er Andreas. Jeg er 20 år gammel og har asbergers. Jeg skal til at tage en stx her lige om lidt, og jeg bliver smidt direkte ind i mat a. Jeg har aldrig været så god til matematik da jeg er blevet flyttet rundt i andre skoler meget. Jeg ville høre om der er nogle steder s... -
problem
ForumindlægHej jeg har brug for hjælpe, for jeg kan ikke finde på noget naturfagligt problemstilling. Mit overemne er ´´Bæredygtig energiforsyning på lokalt og globalt plan´´ så hvis nogle kunne hjælpe ville det være perfekt -
Stabil eller ustabil atom
ForumindlægHvordan vurderer man om et atom er stabil eller ustabil? Også, hvis den fx har afgivet nogle elektroner eller modtaget, hvordan regner man på den stabilitet? -
Det antikke Grækenland
ForumindlægHej, er der nogle der mulgivis kan komme med et svar på hvad vi skal bruge det antikke Grækenland, og hvorfor det er godt, at vide noget om det antikke Grækenland?l -
Hej Mennesker
Forumindlæghar en samf eksame for og overemnet er ligestilling - så det jeg skal er at vælge et område hvor der IKKE er ligestilling i danmark. kan i hjælpe mig? PÅ FORHÅND TAK -
Hvilken studieretning????
ForumindlægHej. Jeg er lige startet i 1.g og er derfor i grundforløbet. Jeg skal snart til at vælge studieretning, men jeg ved ikke hvad jeg skal vælge. Valget står mellem samf a engelsk a og tysk a engelsk a og samf b. Jeg er god til tysk og derfor vil tysk på a give mig en kæmpe fordel. Jeg overvejer også... -
Kvantetilstand
ForumindlægVille egentlig bare spørge, hvad en kvantetilstand er. Kan ikke finde nogle konkrete svar -
Fat man - Atombomben
ForumindlægHej Alle Jeg sidder og er igang med min SRP omkring atombomben, hvori jeg skal analysér hvor meget energi der blev udviklet i denne. Jeg kan dog ikke finde en kilde omkring, hvor meget at plutoniumet som ikke nåede at blive omdannet, dog kun at der var cirka 6,2 kg i bomben. Nogen der har en kil... -
Fundamentalsætning, hovedsætning, lemme, korollar, teorem
ForumindlægHej Hvad er forskelle og ligeheder mellem en fundamentalsætning, hovedsætning, lemme, korollar og teorem? -
Begreber
ForumindlægHvad er forskellen på differentialkvotient og væksthastighed? -
SSO - parabler
Forumindlæghej jeg skal til at skrive SSO i matmatik B. jeg har indtil videre valgt emnet parabler, men det er jo et bredt emne, så jeg skal have det indsnævret lidt. jeg mangler inspiration. tak:) -
Bosoner og fermioner
ForumindlægHej allesammen Når man afkøler superleders elektroner ned til ekstrem lave temperatur så bliver fermioner omdannet til bosoner, hvilket betyder at elektronerne pludselige bedst trives når de er sammen. Er denne forklaringen et gren indenfor Kvantemeknikken? Altså når man snakker om bosoner og ... -
Stx eller Htx
ForumindlægI fremtiden kunne jeg godt tænke mig at læse medicin, men jeg ved ikke om jeg skal vælge STX eller HTX. Jeg elsker fagene fysik/kemi og biologi. HTX lyder spændende, men jeg har hørt at matematik niveauet er meget højt, så mon ikke det bliver for svært for mig, nu når jeg kun klarer mig mi... -
Newtons 2. lov
ForumindlægJeg sidder og er ved at læse til mundtlig fysik, og skal i et af spørgsmålene omtale newtons love. Den 2.lov lyder: Loven om kraft og acceleration "En partikel med massen m, der påvirkes af kræfter med resultanten Fres, får en acceleration a, der er proportional med Fres: ... -
Tankeeksperiment: Beregne hvordan mønten lander?
ForumindlægJeg ved ikke rigtig, hvor jeg skulle poste det her, så jeg skriver det bare i fysikkategorien.Hvis vi har en helt normal mønt, en robotarm og en hulens masse variabler, som alle er taget højde for, vil det i så fald være muligt at beregne, hvordan mønten lander (altså plat eller krone).Hvis vi ke... -
Nye kategorier
ForumindlægHej, Jeg synes det ville være passende at oprette kategorierne: - Astronomi - Statik og styrkelære - Teknikfag (Proces- og levnedsmiddelteknik, Design og produktion, Byggeri og energi, kommunikation (?)) Er det mon noget, der kan holde?
