Søgning på: fysik disposition 9 klasse. Resultater: 17781 til 17800 af 52678
-
Ligninger
ForumindlægHej. Jeg er ny til ligninger, og derfor er jeg ikke så god til det. Jeg har fået en ligning der ser sådan ud: 2(2x+1)+3(3+x)=0 Jeg ved at x=-2 Jeg har gjort sådan her: 4x+2=9+3x 4x-3x=9-2 1x=7 Ifølge min beregning er x=7 Men da jeg ved at x er -2 ved jeg at jeg har gjort n... -
Tangens ligning
ForumindlægBestem en ligning for tangenten til grafen for f i røringspunktet (1, f(1)). Man skal først differentiere forskriften F’(x)= 4*x3 +5 - Nu sætter jeg mit x fra vores punkt ind på x’s plads for at finde a. F’(1)= 4*13 +5 = 9 hvilket også svarer til a. Gik lidt i stå no... -
Polynomium
ForumindlægHej alle . Et trejdegradspolynomium er givet ved f(x)=x^3+bx^2+cx+d - desuden oplyses det at f(0)=-9 og at grafen har to vandrette tangenter x=-2 og x=0. Så skal jeg så finde tallene b, c og d. Kan godt finde d - hvordan finder jeg de andre tal. Noget med at differentiere - men hvad så efterfø... -
Bogstaver
ForumindlægHej, jeg har lidt brug for hjælp med disse opgaver. Vis i viser hvordan i gør bliver det lettere at forstå :) 1. (a+2b) + (23a+42b) + 5a= 2. -2z +(4z-7) + 23 = 3. 12x + (4a + 3) -14x + (8x + a-1) = 4. 56y + (-25y + 23) - 15= 5. 5(b+3)= 6. 4(2a-3b)= 7. 3(-3a+6y)= 8. -7(-3a+6y)= 9. 5x+5y-15z= -
Skal lige have lidt hjælp
ForumindlægHey skal lige have lidt hjælp med denne her opgave: Bestem ligningen fortangentplanet til kuglen med ligningen:x^2+y^2+z^2-2x-4y+6z+5=0 i punktet P(0,0,-5). Det første jeg gjorde var at omskrive ligningen til en rigtig kuglens ligning til følgende: (x-1)^2-(y-2)^2+(z-3)^2=9 Er det korrekt? Det e... -
Kuglens centrum og radius
ForumindlægJeg har regnet på opgaven, men er bare ikke sikker på om jeg har gjort det rigtig, er der nogen de eventuelt kan tjekke den?? En kugle er givet ved ligningen x2+6x+y2-14y+z2+2z+23=0 Bestem koordinatsættet til kuglens centrum og kuglens radius. Bruger kvadratkomplettering: (x+3)2+(y-7)2+(z+1)2=-... -
Matematik
ForumindlægHej jeg sidder med en opgave jeg ikke kan finde ud, det kunne være godt hvis I hjalp mig med opgaven for trin til trin. Opgaven lyder: Mathias og Emma købte en designersofa til deres stue. Prisen var i alt 29.107 kr. Ved købet betalte de 20% i udbetaling. Restbeløbet skulle betales med 18 lige st... -
Bjerrumdiagram for morfin
ForumindlægJeg sidder med et lille problem vedrørende en delopgave fra eksamenssættet fra august 2008 (Kemi A). Opgave 4e) Undervejs i ekstraktionsprocessen befinder morfin og andre opiater fra birkesfrøene sig i en trichlormethanfase, CHCl3(l). Denne trichlormethanfase hældes over i en skilletragt, og der ... -
Andengradspolynomium
ForumindlægOpgaven lyder således: "Om et 2.gradspolynomium oplyses, at det har rødderne 5 og 9, samt at punktet (7,4) ligger på dets graf. Opskriv en forskrift for polynomiet" Jeg ved, at et polynomium af 2.grad kan skrives som: f(x)= a((x-r1)(x-r2)), hvor r1 og r2 er de 2 rødder, som vi kender.... -
100 kast med terning
ForumindlægEr der nogen der kan hjælpe? tak på forhånd :) i den vedhæfteded fil er der lavet en simulering af 100 kast med den gule 4-sidede og den blå 6-sidede terning. Vi har med andre ord fået computeren til at kaste helt tilfældigt med terningerne 100 gange. Summen er noteret de hundrede gange og der... -
Eksponentiel aftagende funktion
ForumindlægHej Jeg har brug for hjælp til hvordan man kan svare bedst muligt til denne opgave for at få fuld point. Jeg har fået svarene af vide (9 og 24), men jeg har svært ved de udregninger man skal benytte sig af, for at få svarne. Opgaven lyder: En eksponentiel aftagende funktion f har halveringskons... -
Rumgeometri
ForumindlægCentrum for en kugle med radius 6 skal ligge på linjen med parameterfremstilling (x,y,z) = (3,-2,13) + t*(1,4,-3) Kuglen skal have planen med ligningen -2x + y + 2z – 9 = 0 som tangentplan. Bestem ligninger for hver af de to mulige kugler Jeg skal regne den i hånden vil nogle hjælpe mig ud... -
f9;(x)=0 hvordan?
ForumindlægJeg ved ikke helt hvad de betyder når man skal sætte f9;(x) = 0. En funktion f er givet ved f(x) = x^3 - 3x^2 - 9x Bestem x, så ′ f x( ) 0 = , og bestem monotoniforholdene for .f. Indtil videre har jeg regnet mit f9;(x) ud, hvis det hjælper. f9;(x) = 3x^2 - 6x - 9. Hvad ska... -
Geometri
Forumindlæghej der ude:) er der måske en der kan hjælpe mig med min matematik opgave? Bestem længden af en stige. En stige med længden l står lodret opad en lodret mur. Når stigens øverste ende sænkes 3 m. , skrider stigens nederste ende 9 m. vinkelret ud fra muren. a) Tegn en skitse af forløbet vha. G... -
Differentialligninger - Hvordan løses denne opgave??
ForumindlægProduktion af en type ost foregår ved anvendelse af et enzym (samt nogle andre ingredienser, som vi ser bort fra). Man er kommet frem til, at der ved anvendelse af x kg af enzymet produceres P(x) = ax/x + b kg ost, hvor a og b er positive parametre. (a) Lad a = 9. Det oplyses, at der ved anven... -
sandsynglighed med bolde
ForumindlægI en pose ligger 15 bolde. 6 røde og 9 blå. Der trækkes 4 tilfældige bolde (uden tilbagelægning). a) Bestem sandsynligheden for at alle fire bolde er blå. a har jeg allerede lavet og fået den til 0,092307, dog kan jeg ikke beregne de b og c:) b) Bestem sandsynligheden for at trække to ... -
Hjælp, det haster!!!
ForumindlægMin opgave lyder således: " Linjerne m og n går begge gennem (2,5). Desuden går m gennem (5,-3), mens n går gennem (5,5). Bestem y-værdien til de to punkter på linjerne, for hvilke x=9. " Mit spørgsmål er så, hvordan jeg skal løse denne opgave? Er det ved at finde A og B, vha. af for... -
Sansynlighed
ForumindlægI en pose med 20 bolsjer er der 9 sorte, 4 røde og 7 blå. Søren må tage tre bolsjer – ét ad gangen. Han lægger selvfølgelig ikke bolsjerne tilbage igen. Beregn sandsynligheden for, at han får tre blå bolsjer. Beregn sandsynligheden for, at han først får et blåt, derefter et rødt og til si... -
Cand.scient. versus cand.polyt.
ForumindlægHej Jeg går på nuværende tidspunkt i 2.g og skal starte på en bacheloruddannelse i september 2017, hvorfor ansøgningsfristen er d. 5. juli 2017, altså om ca. 15 måneder. Jeg skal således til at spore mig ind på, hvilken bacheloruddannelse jeg gerne vil optages på. Jeg har været ude på DTU fir... -
Kemi eksamen 2009 STX A
ForumindlægHej Alle Jeg håber at det gik godt for alle under kemi eksamen i dag. Hvis der er nogle klogehoveder, der vil være så venlige at uploade en facitliste eller en hel opgavebesvarelse, så vil det glæde mig meget. :) Evt. nogle der ved hvordan det går det til mht. pointgivning plus karakter? :) På...
