Resultater: 18181 til 18200 af 436512
-
Mat.(paramfr.)
ForumindlægHejI et koordinatsystem er linjen l givet ved parameterfremstillingen(x,y)=(-2,5)+t(3,-6).Gør rede for, at vektoren a=(1,½) står vinkelret på l.Hvordan gør man det Please hjælp mig TAK -
Matematik
ForumindlægHej En plan alfa er bestemt ved ligningenx+2y-2z-2=0.Bestem en ligning for den kugle, der har centrum i punktet C(-1,7,-2) og har alfa som tangentplan.Hvordan gør man det?TAK:-) -
LN regneregler
ForumindlægJeg er lidt i tvivl om hvordan man kan ophæve e og ln:fx hvis man har:ln(2+x) = 34 kan man så godt sige: (2+x) = e^34 ?Men kan hvorfor kan man så ikke skrive:ln(2+3) er det samme som e^(2+3) ?? -
Mat.(Tabel)
ForumindlægHejJeg kan slet ikke finde ud af den her opgave:Tabellen viser nogle funktionsværdier for tre differentiable funktioner f, g og h.x f(x) g(x) h(x)0 2 0 0 1 8 5 22 14 16 123 20 33 364 26 56 805 32 85 150Det oplyses, at g(x)=h'(x) og f(x)=g'... -
inertimoment
ForumindlægInertimomentet er givet ved: I =∑miri^2 Jeg har bare lidt svært ved at se, hvorfor afstanden r kvadreres. Hvis nu radius i en rotationscirkel gøres dobbelt så stor, så vil hvert punkt jo skulle bevæge sig med dobbelt så stor hastighed for stadig at rotere én omgang på samme tid, så for... -
bestemt integrale
ForumindlægEr der ikke mok nogen der kan hjælpe mig med det sidste integrale i opgave 6 a http://us.uvm.dk/gymnasie/almen/eksamen/opgaver/2002/vinter/med0281v.pdfIndtil videre har jeg substitueret med t= sin Xog får så int( t/(2+t^2)) dtMen hvordan kommer jeg videre derfra??? og er det overhovedet rigtigt? -
Rumfang
ForumindlægJeg skal bestemme rumfanget af et legeme som drejer rundt om x-aksen. integralet er: -(e^2x-2e^x)^2dx= -pi(e^4x-4e^2x)= -pi [0.25e^4x-2e^2x]Integralet fra 0 til ln2-pi(0.25 e^4(ln2) -2e^(2ln2) -0.25+2=2,25, men det skal give 0,4166.Hvad har jeg gjort forkert..?? -
lille mat. opg
ForumindlægHej!Hvordan får jeg startet på denne opg."En parabel med grenene opad skærer x-aksen i (0,2) og (5,0). Bestem en ligning for parablen, når arealet af det område i 4. kvardrant, der afgrænses af parablen og x-aksen, er 50"Har prøvet at lave en lille skitse, men synes at jeg mangler for m... -
fortolkning af Klods hans
ForumindlægFortolkning af Klods hans?? hurtigt nogen der kan hjælpe Mvh. Stine -
Mundtlig dansk...
ForumindlægHejza...Der må da være en del herinde der ligesom mig går på HH og snart skal op i mundtlig dansk...Er der nogen gode råd i kan give mig?? Og kender i nogle gode hjemmesider hvor man kan finde noget om de forskellige litteraturhistoriske tider som middelalderen, reformationen osv.??På forhånd tak... -
Mat.(Diff.lign)
ForumindlægHejGør rede for, at funktionenf(x)=e^(x)+x er løsning til differentialligningendy/dx=y-x+1.Jeg kan ikke huske hvordan man regner sådan et opgave, nogen der kan hjælpeTAK -
Hjæælp
ForumindlægJeg skal isolere x, hvordan gør jeg det:e^2x -2e^x = 0 <=>e^2x = 2e^x <=>lne^2x = ln2e^x <=>2x = ln2e^x men hvad gør jeg så???På forhånd tak! -
Oversættelse af ord
ForumindlægHjæælp miiiig.. Skal ha hjælp til at oversætte nogle ord til engelsk Vareudvalg omgivelser kundebetjening øger desuden tjene almindelig detailhandelskunder Håber virkelig der er nogle der vil hjælpe mig hurtigt.. -
Mat.
ForumindlægHejI et koordinatsystem i planen er to vektorer a og b bestemt veda=(2 3) og b=(t 1).Beregn t, når det oplyses, at det(a(vektor),b(vektor))=-10Beregn for den fundne værdi af t vinklen mellem a vektor og b vektor.TAK -
Kosmologi
ForumindlægHej alle. Jeg har lavet nogle opgaver om Kosmologi, som jeg er lidt i tvivl om. I opgaven står der: Da den kosmiske baggrundsstråling blev udsendt 380000 år efter Big bang, havde den en temperatur på ca. 4000 K. Jeg har så lavet nogle forskellige besvarelser. Jeg har bla. regnet ved hvilken bølge... -
diff. ligning
ForumindlægSå har jeg problemer igen... Men vil bare lige høre om jeg er på rette spor...(det drejer sig om opg. 5 (ca. midt på)http://us.uvm.dk/gymnasie/almen/eksamen/opgaver/2002/vinter/med0281v.pdfhvor man skal gøre rede for at alle fkt. af typen (3) er løsninger til diff. ligengen (2)Skal jeg så bare di... -
Mønster i Excel??
ForumindlægJeg vil i excel gerne lave nogle celler, der er dækket af et mønster, med nogle streger, der går skråt op fra venstre mod højre.Det kan jeg godt finde ud af, men kan det lade sig gøre at justere på mønstret selv, for jeg synes godt, der kan være et lidt større mellemrum mellem stregerne, der evt.... -
Nem mat opg.
ForumindlægHejJeg har givet vektorerne r = (2,-3) og s = (4,1). Jeg skal bestemme koordinaterne til sumvektorens enhedsvektor e. Jeg beregner den til e = (0,95;-0,32). Men i facit står der e = (0,83;-0,55).. Og differensvektoren beregner jeg til e = (-0,45;-0,89) mens de i facit skriver e = (-0,71;-0,71) :S... -
Fejlsætning
ForumindlægJeg skal rette fejlen i følgende sætning og beskrive den grammatiske regel: Once were they friends, but now they hate each other. Jeg har rettet den til: Once they were friends, but now they hate each other. Hvad hedder den grammatiske regel her???! Tak :-) -
vektorfunktion
Forumindlæghjæææælp! Jeg har siddet snart en halv time og kan ikke få det til at passe. jeg skal skitserer grafen i opg. 6 b http://us.uvm.dk/gymnasie/almen/eksamen/opgaver/2002/vinter/med0281v.pdfMen kan ikke finde et godt vindue!!Har prøvet med næsten alt, t min må være -4,5 og t-max 4,5... (ikk?)og x-min...
