Søgning på: bestem tallet p'(15), og forklar, hvad dette tal angiver. Resultater: 19821 til 19840 af 144397
-
Dm(f) og Vm(f) i denne funktion +
ForumindlægGodaften alle sammen :-) Normalt har jeg ikke problemer med sådanne opgaver men det har givet mig mange problemer hvad dm(f) og vm(f) er i disse funktioner + om de er kontinuere eller ej Opgaven lyder: Betragt de to funktioner f og g givet ved forskriften f(x)=(x når x≥0 og -x n... -
tre i en
Forumindlægsidder med tre opgaver indtil videre som er lidt underlige for mig :) jeg er i gang med at læse til terminsprøve matematik uden hjælpemidler, det er imorgen!! 1. opgave fun funktion f er bestemt ved f(x)=ln(4x)-ln(kvadratrod(x)) gør rede for, at forskriften for f kan skrives på formen f(x)=a*ln(... -
2 skodopgaver :(
ForumindlægJeg håber i kan hjælpe mig, de er ret svære, og der er meget tekst i den 1. opgave...1. opgave:I en matematisk model for udbreddelsen af en bestemt smitsom sygdom i en population af mennesker gælder, at den hastighed, hvormed antallet s af smittede personer, er bestemt veds'(t)= (100t)/(t^2+1... -
vækst
ForumindlægOPGAVEN: A) To vækster beskrives ved hjælp af funktionerne f(x)=25x+55 og g(x)=5*1,2^x. Angiv for hver af dem både den absolutte og den relative tilvækst, når x 1) vokser fra 20 til 22 2) vokser fra 32 til 34 BEREGNINGER: Altså den absolutte tilvækst er af formlen: f(x+h)-f(x) og den relative ti... -
lineær sammenhæng
ForumindlægI tabellen er angivet trykket ved forskellige havdybder. Sammenhængen mellem dybden og trykket kan beskrives ved en lineær sammenhæng dybde (meter) -10 13 35 40 100 tryk (atm) 1,97 2,25, 4,35 4,82 10, 59 y=ax+b hvor x er dybden i meter og ... -
Ligning og Lineær funktion
ForumindlægJeg er ikke lige den skarpeste kniv i skuffen til matematik. Jeg skal til mundtlig eksamen, og har et spørgesmål der lyder følgende: 1. Ligninger Gør rede for væsentlige ting indenfor emnet. Redegørelse skal omfatte hvordan man løser en ligning ved beregning og aflæsning. Jeg har indtil videre ... -
Hvordan gjorde du?
ForumindlægSkal op til religionseksamen i morgen og føler mig også ret god rustet hvad angår baggrundsviden. Kunne god imidletid godt tænke mig at vide hvordan i, der har været oppe, fremlagde jeres tekst. Altså hvilken fremgangsmåde benyttede i? Og hvis i kan forklare lidt om hvordan i formidlede jeres ko... -
Hvad er fagforeing
ForumindlægHej Som i kan se har jeg spurgt jer om "Hvad er fagforening" Det ville være en stor hjælp hvis der er en der ville forklare det for mig:) - mange tak -
Svømmebassin
ForumindlægEt svømmebassin er 25 m lang, 15 m bredt og 2 m dybt og fyldes fra en ventil med 60 m3/T. Angiv en forskrft for vanddybden m(T)som funktion af tiden 7, efter at ventilen er åbnet? Hvilken vandybde er opnået efter 3 timer? Hvor længe varer de, før bassinets vandstand er 25 cm under den øverste... -
differentialkvotienten, f'(x)
ForumindlægEn funktion er bestemt ved f(x):=1/2*x^3-1/2*x^2-2x a) Bestem f '(x) b) Find de tal x hvor f '(x)=0 c)Udregn f '(-2) d) Hvad kan man sige om fortegnet for f '(x) når man ved at x er et tal i intervallet x<-1 Jeg kan ikke finde ud af opg b og d :) -
Definitionsmængde!...haster
Forumindlæg1.bestem definitionsmængden for funktionenf(x)= (x-1)/(x+2)Mit Bud:1. Dm(f)=]-2;uendelig[2. Løs ligningen f(x)=3Bemærk, at da ligningen har en løsning betyder det, at 3 tilhører Vm(f).Mit Bud:f(x)= (x-1)/(x+2)f(3) = (3-1)/(3+2)f(3)= 2/53.Hvilke af tallene -2,-1,0,1,2 tilhører ikke værdimængden?3.... -
radioaktivt stof, halveringstid
Forumindlæghej alle jeg har fået denne opgave, kan ikke helt finde ud af hvordan jeg præcis gør, hvis i kan forklare det her, ellers skriv så vil jeg gerne have det privat. opgaven: Massen af et bestemt radioaktivt stof aftager som funktion af tiden. Der er følgende sammenhæng mellem massen af det radioa... -
Svar på gåde?
ForumindlægDet har irriteret mig i lang tid nu.. Jeg var hjemme ved min mormor og hun bad mig om, at tænke på et hvilket som helst tal - hun gættede det hver gang! Hun vil ikke afsløre hvordan hun gør det, og jeg kan ikke helt regne det ud.. Hendes fremgangsmetode var: "Vælg et hvilket som helst tal&... -
Finde løsning til lineær differentialligning af 1. orden
ForumindlægHej Jeg har fået til opgave, at redegøre for hvordan man finder den fuldstændige løsning til den lineære differentialligning af 1. orden: y ' + a(t) · y = b(t) I min matematik bog og flere steder på nettet formuleres det sådan her: ... differentialligningen har den fuldstændige løsni... -
forståelse af tekst
ForumindlægHej SP. Jeg sidder med en gang kemi til i morgen, men jeg har lidt problemer med at anvende de opgivede oplysninger i en formel. Opgaven er vedhæftet. Kan I forklare mig, hvordan jeg ud fra teksten kan udlede nogle tal, som jeg kan anvende ved mine beregninger? Hvis vi bare tager udgangspun... -
Eksponentialfunktion - hvorfor må f(x) ikke være 0?
ForumindlægFor eksponentialfunktionen på standardformen gælder der, at og dermed, at . Hvad er grunden til det egentlig? Jeg tror det har noget at gøre med, at hvis f(x)=0 så kræver det, at basen a skal være 0, så får man 0^x=0 og her kan alle x indenfor de reelle tal tilfredsstille ligningen, og dermed... -
Potensfunktion
ForumindlægHalløj . Har brug for lidt hjælp til følgende opgave. Hundens vægt: 5 - 10 - 15 - 30 - 40 -60 Fodermængde: 85 -140 -190 -320 - 395 - 545 f(x) er daglige fodermængde som funktion af x som er hundens vægt. Dette beskrives ved modellen f(x) =b*x^a Skal bestemme tallene a og b. <- Hvo... -
Lineær algebra
ForumindlægJeg vil gerne have (meget) hjælp følgende opgave, som jeg overhovedet ikke aner hvordan jeg skal løse noget af:Lad P være en projektionsmatrix for et k-dimensionalt underrum af R^n (R er her de reelle tal, og n er et naturligt tal).a) Find alle egenværdierne for P.b) Find den algebraiske og den g... -
Monotoniforhold - differentialregning
ForumindlægHej Hvordan bestemmes monotoniforholdene? Hvis man skal starte med at differentiere den, så har jeg gjort det (for skal nemlig også bestemme f '(x)) på forhånd tak! -
Idealisme
ForumindlægJeg er stødt på ordet "idealisme" i en artikel, der handler om Flammen og Citronen, de to modstandsfolk fra 2. verdenskrig. Der står at de var "kendt for deres frygtløshed og idealisme". Jeg ved godt at det kan betyde lidt forskellige ting, men når nu i kender sammenhængen...
