Kemi

Definition på oxidation

08. marts 2013 af LLLLLLLLLLLLLLLL - Niveau: B-niveau

Jeg ved, at når man taler om redoxreaktioner og metaller, så gælder der, at

   oxidation: afgiver elektroner

   reduktion: modtager elektroner

 

Gælder dette også, når man oxiderer alkoholer? I min kemibog står der bare, at primærer alkoholer oxideres til aldehyder som oxideres til carboxylsyrer (ved mild oxidation), og  sekundære alkoholer oxideres til ketoner

- men jeg ved ikke hvad det vil sige, at de oxideres?


Brugbart svar (3)

Svar #1
08. marts 2013 af mathon

videreførte begreber

                                       oxidation betyder stigning i oxidationstrin

                                       reduktion betyder fald i oxidationstrin               

                                                  -1                                +1
                                               R-CH2OH + [O]   --->   R-CHO           [O] betyder et eller andet oxidationsmiddel
                                             primær akohol                    aldehyd


                                                  +1                           +3
                                               R-CHO + [O]   --->   R-COOH
                                               aldehyd                     carboxylsyre  



                                            
                                                   0                                      +2
                                              R1-CHOH-R2 + [O]   --->   R1-CO-R2
                                             sekundær akohol                         keton
                 

 

           

                                              

            
                    
 


Svar #2
08. marts 2013 af LLLLLLLLLLLLLLLL

tak for hjælpen

  det er genialt

  den forklaring står ikke i min bog!


Brugbart svar (2)

Svar #3
08. marts 2013 af mathon

se


Brugbart svar (1)

Svar #4
08. marts 2013 af mathon

se


Brugbart svar (1)

Svar #5
09. marts 2013 af mathon


Brugbart svar (0)

Svar #6
30. november 2016 af HFNU (Slettet)

nu er det her spørgsmål ret gammelt, men jeg vil gerne hører # i svar 1 skriver du at at carbonatomet  OT er minus 1 på venstre side og plus 1 på højre side. Er det korrekt ?

Måske har du forklaret det før, men har du lyst til at forklare det igen?


Brugbart svar (0)

Svar #7
30. november 2016 af Jrens23 (Slettet)

yep


Skriv et svar til: Definition på oxidation

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.