Kemi

Molekyleformel og navn udfra en zigzagformel (carbonhydrider)

31. marts 2014 af Bendit (Slettet) - Niveau: B-niveau

Ja, så jeg på den igen, kemi er vist ikke lige min spidskompetence.
Jeg skal finde hhv. molekyleformel  og navn på de vedhæftede carbonhydrider.
Dog er jeg lidt forvirret hvad jeg skal svare, der er jo fri drejelighed omkring enkeltbindinger.
Jeg har skrevet 2 bud på navngivning i anden opgave, men er usikker omkring fremgangsmåden.

På forhånd tak til mine søde redningsmænd :)

Vedhæftet fil: opgavei5A.docx

Brugbart svar (0)

Svar #1
31. marts 2014 af Heptan

Find først den længste C-kæde. I den første Er den længste C-kæde bestående af 6 C-atomer. På nr. 2 fra højre er der en methyl, derfor hedder stoffet 2-methylhexan.

Og såfremdeledes.

Svar #2
31. marts 2014 af Bendit (Slettet)

Dvs. du starter ved H3C? For mig at se er længden bestående af C-atomer den samme uanset om jeg starter i den ene eller den anden side. Hvorledes kan du være sikker på at du skal starte fra højre og ikke venstre?

Brugbart svar (0)

Svar #3
31. marts 2014 af Heptan

Det er lige meget hvilken ende du starter at tælle fra. Men når du skal navngive stoffet, skal du vælge at tælle fra den ende, der er tættest på en sidegruppe.

Den første du har lave har ganske rigtigt 6 C-atomer i den længste kæde. Derudover har den én sidegruppe, som sidder på carbon nr. 2 fra højre. Det ville være forkert at sige at den sad på nr. 5 fra venstre (når man skal navngive). 2 er mindre end 5, og sidegruppen er en methyl. Derfor hedder stoffet 2-methylhexan og ikke 1,5-ethyl-5-methylhexan.

Husk at H3C og CH3 også er en del af kæden. I alle bukkene er der cabonatomer, og hydrogenatomer til disse carbonatomer, så carbon får 4 bindinger.

Skriv et svar til: Molekyleformel og navn udfra en zigzagformel (carbonhydrider)

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.