Kemi
Stofmængde og begrænsende faktor
Er igang med en lille opgave, men grundet sygdom, er jeg kommet lidt i tvivl om, hvorvidt det jeg gør er korrekt

Jeg har selv valgt at lave skeamet, jeg formoder ikke der skal foretagesnogen yderligere afstemning af reaktionen, da der er lige mange på hver side?
Men er skemaet sat korrekt op, og i så fald: skal de 0,157 mol blot 'kopieres' og overføres til stof-mængde rubrikken under Br2 og CuBr2 og så fortsætte beregningerne derfra? Så vidt jeg husker plejer n/mol at være det samme, medmindre der er anden kofficient foran.. og hvordan finder jeg præcist frem til den begrænsende faktor?
Håber en venlig sjæl kan hjælpe, og evt. komme med rettelser hvis jeg er på vej i den forkerte retning! :-)
Svar #1
31. marts 2014 af MikkelRytter (Slettet)
Du har ret i at reaktionsskemaet er afstemt korrekt! Dog bliver du nød til at bestemme stofmængden af Brom ud fra dets masse og molarmasse. Dette gøres på følgende måde:
n=m/M=50g/159,8g/mol=0,313 mol
Nu ses det, at n(Cu)<n(Br2) dvs. kobber er den begrænsende faktor, og der kan derfor kun blive dannet 0,157 mol CuBr2.
Det er altid den begrænsende faktor der angiver, hvor meget produkt du kan lave ud fra reaktionen.
Håber det hjalp lidt
Svar #3
31. marts 2014 af juliebabs (Slettet)
Jeg har lige et enkelt 'tillægs'-spørgsmål, som jeg håber en venlig sjæl kan være behjælpelig med:
Hvis man skal fremstille 3 liter 0,100M Na2SO4-opløsning, hvor mange gram Na2SO4 skal man så veje af?
fJeg formoder der er en simpel formel til at udregne dette, når jeg får opgivet oplysning om liter (V?) og 0,100M, men jeg er lidt i tvivl om hvordan det skal sættes i forbindelse med hinanden :-)
På forhånd tak! :-)
Svar #4
01. april 2014 af MikkelRytter (Slettet)
Du bestemmer først sotfmængden af natriumsulfat ud fra din volumen og din koncentration.
n=C*V=3L*0,100mol/L=0,3mol
Herefter kan du bestemme massen af natriumsulfat da du kender stofmængden og molarmassen.
M=142,04 g/mol
Dvs. du skal afveje: n=m/M <=> m=n*M=0,3mol*142,04g/mol=42,61g
Skriv et svar til: Stofmængde og begrænsende faktor
Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk?
Klik her for at oprette en bruger.