Debat

At give et håndtryk til eksamen

01. april 2014 af snylt (Slettet)

Hej

Jeg har et problem, som jeg håber I kan løse. Når der er mundtlige eksamner, så kan jeg forestille mig, at man skal op og give ens censor/lærer hånden. Problemet er, at ifølge min religiøse overbevsning, så kan jeg ikke give hånden til det modstatte køn (som I nok ved).

Altså, hvad vil I anbefale mig at gøre i min situation? (Jeg har nemlig 'snart' eksamner".


Brugbart svar (0)

Svar #1
01. april 2014 af JEEJ2008

Sig goddag, og giv et venligt nik ? (evt. fortæl din lærer på forhånd at du ikke kan give hånd)


Brugbart svar (0)

Svar #2
03. april 2014 af Metapod (Slettet)

Hvilken religion?


Brugbart svar (0)

Svar #3
04. april 2014 af MaibritG

Så synes jeg, at du helt skal undlade at give hånd. Det giver også en bedre signalværdi end at lave forskel på mandlige og kvindelige censorer.

- - -

Med venlig hilsen
Maibrit


Svar #4
04. april 2014 af snylt (Slettet)

Her kommer problemet så: Hvad nu, hvis censoren eller læren, kommer over til MIG, og rækker hånden ud? Så er jeg jo på spanden.


Brugbart svar (0)

Svar #5
04. april 2014 af hihihej (Slettet)

Hvorfor siger du det ikke bare? Altså at du ikke giver hånd til kvinder pga. din tro. 


Brugbart svar (0)

Svar #6
04. april 2014 af Andersen11 (Slettet)

#4

Hvad gør du selv i mange andre situationer i det danske samfund, hvor folk byder velkommen med et håndtryk? Jeg kan dog ikke mindes nogen situation, hvor en lærer eller censor ville give hånd før starten af en eksamination. Men det er måske en ny udvikling i skolen? Derimod mindes jeg rektor give hånd til de afsluttende elever ved uddelingen af eksamensbeviserne.


Brugbart svar (0)

Svar #7
04. april 2014 af Mobbi1999 (Slettet)

Hvilken tro's retning følger du? Islam?

Jeg har aldrig hørt at man ikke måtte give hånden til det modsatte køn.


Brugbart svar (1)

Svar #8
04. april 2014 af bjerg11 (Slettet)

For at afslutte denne problematik her skal du følge denne simple fremgangsmetode: 

1. Du siger til din lærer inden eksamationen, at du ikke kan give hånd til censoren på grund af din religion forbyder det.

2. Din lærer vil forhåbligt fortælle det til censoren.

3. Du møder til din mundtlig prøve/eksamen.

4. Nikker/hilser/smiler/tager hånden på brystet og bukker. Du bestemmer selv! 

5. Du sætter dig ned, og så kan eksamationen begynde. Bum!


Brugbart svar (1)

Svar #9
05. april 2014 af SuneChr

# 0
Jeg vælger at tro, at indlægget er oprettet den 1. april.


Brugbart svar (0)

Svar #10
05. april 2014 af Andersen11 (Slettet)

TIlsyneladende har det været et problem, at en muslimsk censor ikke ville give hånd til kvindelige eksaminander: http://www.b.dk/nationalt/kvindelig-studerende-faar-erstatning-for-manglende-censorhaandtryk

Mens vi venter på at finde ud af, om narren har været på spil, kan man passende læse dette indlæg

http://www.religion.dk/artikel/514337:Synspunkt--Religionsforsker--Skal-vi-lovgive-os-til-et-haandtryk


Svar #11
05. april 2014 af snylt (Slettet)

Mobbi1999: Der er general enighed om, at man ikke kan give det modsatte køn et håndtryk. Dette gælder både for mand og kvinde. Dog, er der nogle undtagelser i min religiøse gren, og den er, hvis det ikke at give håndtryk, udløser en ubærlig tilstand, så er det i orden at give håndtrykket.

Deterligemeget: Ja, det er faktisk en god måde. Men jeg må håbe på, at det er en mand, der skal være censor.


Brugbart svar (0)

Svar #12
05. april 2014 af SuneChr

# 11
Der er vel også piger, der skal til eksamen og ha' den samme censor. Hvad gør man så der?
Hvad vil det sige at udløse en ubærlig tilstand?
 


Svar #13
05. april 2014 af snylt (Slettet)

#12

Ja, det er rigtig nok, at der også er piger, men der er forskel fra person til person. Den ene kan være ligeglad og den anden, kan være lidt mere seriøs. Men, lad os antage, at pigen nu tager det seriøst, tja, så er hun jo i samme situation, som mig selv (hvis jeg fik en kvindelig censor).

Den med en ubærlig tilstand er jeg ikke helt sat ind i, desværre, men jeg mener nok, at hvis man fx ikke giver hånd, så kan man fx miste muligheden for at få taget sin eksamen (og det ville ikke være godt for nogen). Tja, jeg ved ikke helt, hvad den ubærlige tilstand er, så jeg prøver også se om jeg alligevel godt kan give det skide håndtryk.


Brugbart svar (0)

Svar #14
05. april 2014 af peter lind

Du vil helt sikkert ikke miste eksamen fordi du ikke vil give hånd. Jeg synes du skal følge forslaget i #8 og at du ikke skal give hånd til censor uanset køn


Svar #15
05. april 2014 af snylt (Slettet)

#14

Hvad nu, hvis de giver mig hånden, hvad skal jeg så sige? Selvfølgelig kan jeg sige, at det er ifl. min religion, men det er, tja...

Jeg kan faktisk også, ifl. min religion, tage handsker på, og så kan jeg give håndtrykket med det modsatte køn, men vil det ikke være helt akavet? Og, tager man ikke handsker og tøj af FØR man går ind i rummet?

- Er der nogen, der tog til mundtlig eksamen i 2013? Hvordan kom i ind, og skulle I give hånd?


Brugbart svar (0)

Svar #16
05. april 2014 af peter lind

#15 gør du grin med portalen ?


Brugbart svar (0)

Svar #17
05. april 2014 af SuneChr

# 13
Nej, i Danmarks uddannelsessystem mister man ikke retten til at gå til eksamen alene p.g.a. et manglende håndtryk. Det er, i de senere år, blevet almindeligt, at lærer/elev både giver håndtryk og næsten klemmer livet ud af hinanden i krammeri/kammerateri, når eksaminanden endelig slipper ud af "torturkammeret" med et "bestået". I min gymnasietid husker jeg ikke, vi havde fysisk kontakt med nogen af lærerkræfterne, før vi skulle have eksamensbeviset af rektor. Men kramme rektor, - nej, det gjorde vi ikke. (# 6).


Brugbart svar (0)

Svar #18
05. april 2014 af Andersen11 (Slettet)

#17

Ved min translokation fik dimittenderne (studentereksamen eller HF) udleveret eksamensbeviset, hvor man i en lang række defilerede forbi podiet, trykkede rektor i hånden mens ens navn blev annonceret, hvorefter man modtog kuverten med eksamensbeviset. Det var vel også skolens høflige måde at sige tak for tiden her og held og lykke fremover.


Brugbart svar (0)

Svar #19
05. april 2014 af PeterValberg

Hvis det af religiøse årsager er problematisk (ikke tilladt) at trykke censor i hånden,
så lad være med det, - men hils pænt på censor alligevel.

Det må forventes, at vi i et moderne (og tolerant) land som DK kan respektere
og tage hensyn til hinandens forskelle, - også de religiøse.

Jeg har været "ude" som censor flere gange, og det er ikke alle eksaminanter, 
jeg har fået håndtryk af (de har dog sagt "dav", "hej" eller lignende).
Hvorvidt de har trykket hånd hånd eller ej, har ikke haft indflydelse på karakteren.

- - -

mvh.

Peter Valberg
(YouTube)


Svar #20
05. april 2014 af snylt (Slettet)

#19

Netop. Det er også det, jeg faktisk tænker på at gøre. Dog, så kan det jo være, at lige når jeg træder ind ad døren, så kommer der en flyvende hånd. :)

Nu er det allerstørste problem hellere ikke eksamen, men faktisk den kommende dimmision - fordi, der vil definitivt komme et håndtryk, og der er man på spanden.


Forrige 1 2 Næste

Der er 40 svar til dette spørgsmål. Der vises 20 svar per side. Spørgsmålet kan besvares på den sidste side. Klik her for at gå til den sidste side.