Kemi

Gør reaktionsskemaerne færdige

06. april 2014 af Augustagh (Slettet) - Niveau: C-niveau

Hej - håber der er en som kan hjælpe, da jeg ikke forstår hvordan jeg skal gøre 

Gør reaktionsskemaerne færdige 

a)Cu(s)+No3^-(aq) - Cu^2+(aq)+No2(g) sur opløsning 
b) Fe^2+(aq)+No3^-(aq) - Fe^3+(aq)-No(g) sur opløsning 

Brugbart svar (0)

Svar #1
06. april 2014 af mathon

a)
                                   \overset{0}{Cu}\, _{(s)}\; \; +\; \; \overset{+5}{N}O{_{3}}^{-}\; _{(aq)}\; \; \rightarrow \; \; \overset{+2}{Cu}\, _{(s)}\; \; +\; \; \overset{+4}{N}O{_{2}}^{}

Brugbart svar (0)

Svar #2
06. april 2014 af kuerten15

a) 3 Cu + 8 H3O+ + 2 NO3^- --> 2 NO + 12 H2O + 3 Cu^2+

b) 3 Fe^2+ 4 H+ + NO3^- --> NO + 2 H2O + 3 Fe^3+

Brugbart svar (0)

Svar #3
06. april 2014 af mathon

a)
                                   \overset{0}{Cu}\, _{(s)}\; \; +\; \; \overset{+5}{N}O{_{3}}^{-}\; _{(aq)}\; \; \rightarrow \; \; \overset{+2}{Cu}^{2+}\, _{(s)}\; \; +\; \; \overset{+4}{N}O{_{2}}\; _{(g)}

op   ned   antal
Cu     2               1
N               1       2

afstemning af op- og nedgange:

Cu\, _{(s)}\; \; +\; \; 2\; N}O{_{3}^{-}\; _{(aq)}\; \; \rightarrow \; \; Cu^{2+}\, _{(s)}\; \; +\; \; 2\; {N}O{_{2}\; _{(g)}     

afstemning ladning:                        

Cu\, _{(s)}\; \; +\; \; 2\; N}O{_{3}^{-}\; _{(aq)}\; \;+\; \; 4\; H^{+}\; _{(aq))} \rightarrow \; \; Cu^{2+}\, _{(s)}\; \; +\; \; 2\; {N}O{_{2}\; _{(g)}

afstemning af hydrogen:                        

Cu\, _{(s)}\; \; +\; \; 2\; N}O{_{3}^{-}\; _{(aq)}\; \;+\; \; 4\; H^{+}\; _{(aq))} \rightarrow \; \; Cu^{2+}\, _{(s)}\; \; +\; \; 2\; {N}O{_{2}\; _{(g)}\; \; +\; \; 2\; H_2O\; _{ (l)}

oxygen stemmer.

Svar #4
06. april 2014 af Augustagh (Slettet)

Arh.. Tak - tror jeg har fattet det nu - tusind tak!!:D 

Skriv et svar til: Gør reaktionsskemaerne færdige

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.