Kemi

En H-NMR opgave. Hjælp søges.

26. maj 2014 af ChemistryIsKey - Niveau: A-niveau

Hey studieportalen!

Jeg sidder pt. og forbereder mig til kemi skriftlig, og jeg er stødt på denne 1H-NMR-opgave, som jeg synes driller.

Jeg har vedhæftet opgaven, samt min tilordning for spektret her og håber på lidt hjælp.

På forhånd tak! :)

Vedhæftet fil: Til studieportalen.docx

Brugbart svar (1)

Svar #1
26. maj 2014 af Heptan

Molekylet har den empiriske formel C8H16Oindeholder formodentlig én carboxylsyre?

Svar #2
26. maj 2014 af ChemistryIsKey

Hmm hvordan kender du den empiriske formel. Hydrogenatomerne er rigtige nok, men idet signal 4 (der formentlig stammer fra carboxylsyrerne) har et integral på 2, så må der jo også være to carboxylsyrer, bare i samme kemiske miljø? :)

Brugbart svar (1)

Svar #3
26. maj 2014 af Heptan

Har du flere oplysninger om strukturen, som kommer fra tidligere opgaver?

Brugbart svar (1)

Svar #4
26. maj 2014 af Heptan

#2 Der er ingen der siger at det har integralet 2.

Hvis jeg var dig ville jeg halvere alle dine integraler, det vil nok hjælpe nu jeg tænker mig om ;-)

Svar #5

Ikke andet end et IR-spektrum, hvor der tydeligt var carboxylsyrer tilstede, men intet andet. Der var et stærkt bånd omkring 1700 cm-1, men jeg antog at dette kom fra carboxylsyrernes carbonylgrupper, så der er formentlig ingen ketoner/aldehyder til stede heller :)

Svar #6

Men må man godt bare sådan halvere integralerne? Skal man så ikke også halvere nabo-H'erne eller hvordan? :)

Brugbart svar (1)

Svar #7
26. maj 2014 af Heptan

#4 Jepper. Butansyre :D

(redigeret)

Svar #8

Men der er jo et signal, der har 5 nabo-H'er... Den kan vel ikke have 2,5? Eller skal nabo-H'erne ikke halveres? :)

Brugbart svar (1)

Svar #9
26. maj 2014 af Heptan

#6 Integralet er kun givet ved forholdet mellem arealet under "grafen". At der på aksen står 1,0 har altså ingen betydning. Bare find laveste fællesnævner, og bestem forholdene, og gør dem så "små" som muligt, hvor de stadig er heltal.

Altså, 3:2:2:1 ... der kan ikke forkortes yderligere. De stiplede linjer i spektret har altså ikke noget at sige

Brugbart svar (1)

Svar #10
26. maj 2014 af Heptan

#8 Misforstå mig ikke, nabo-H'erne er rigtige nok :o)

Svar #11

Okay, så selvom man fordobler/halvere integralerne, så ændres antallet af nabo-H'er ved de forskellige carbonatomer sig ikke? :)
Ved du forresten om butansyre er cancerhæmmende? De leder nemlig efter sådan et stof i opgaven :P

Brugbart svar (2)

Svar #12
26. maj 2014 af Heptan

#11 nabo-H'erne er kun relateret til koblingsmønstrene.

Har ingen idé :P

Svar #13

Okay super! Tusind tak i hvert fald det var jeg ikke klar over! Men det er ret sikkert at der er tale om butansyre så? :)

Brugbart svar (1)

Svar #14
26. maj 2014 af Heptan

#13 Ja, det er ret sikkert.

Dvs., jeg er ikke sikker på om der kan være ækvivalens for koblingsmønstre, men det tror jeg ikke. Det skal man ikke spekulere på på A-niveau.

Man skal dog være sikker på at integralet (antal H-atomer) passer nogenlunde med koblingen (nabo H-atomer). Jeg kunne se at det samlede integrale var ca. dobbelt så stort, det var sådan jeg opdagede det. Man skal selvfølgelig være opmærksom på, at det ikke er alle H-atomer der har naboer :-)

Svar #15

Ja okay - Men tusind tak for hjælpen i hvert fald. Det er også lige gået op for mig, at enhederne på 2.-aksen steg med 0.5 hver gang og ikke 1 som jeg havde troet, så hvis jeg bare åbnede mine øjne ville der ikke være noget problem -.-

I hvert fald tusind tak for hjælpen! :)

Brugbart svar (0)

Svar #16
26. maj 2014 af Heptan

#15 Det var så lidt! Skal du også op d. 4. juni? :-)

Svar #17

Til den hjælpsomme Heptan! :)

Vedhæftet fil:Studieportalen.docx

Svar #18

Hov sorry her er den rigtige - der var en fejl ;)

Vedhæftet fil:Studieportalen.docx

Brugbart svar (0)

Svar #19
28. maj 2014 af lasols (Slettet)

som Heptan ganske rigtigt siger så er integralerne bare relative i forhold til hinanden mens finstrukturen er kun altid visser det pågældende antal naboer, dog skal man passe på symmetriske molekyler, her vil spektrane ofte snyde i finstrukturen (antal naboer), men det er nok ikke nødvendigt at tænke på på gymnasiet,

blot for at bekræfte heptan, det er Butansyre eller smørsyre hvis vi skal have trivialnavnet

Brugbart svar (1)

Svar #20
28. maj 2014 af Heptan

#9 Viser koblingsmønstrene (1. ordens) altid det eksakte antal naboatomer (n-1)? Du taler om symmetriske molekyler, men det påvirker vel ikke antallet af naboer der kan "ses"? Hvis to ækvivalente CH2-grupper fx kan se hver deres methyl, -CH3, vil det jo give en heptet, og man kan derfor slutte at der er præcis 6 H-atomer i alt ved siden af CH2-erne?

Skriv et svar til: En H-NMR opgave. Hjælp søges.

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.