Biologi
Langvarig faste - udskillelse af ketoner
Hej alle
Jeg skal snart op i AT og jeg har lige et par spørgsmål angående mit projekt. Jeg har valgt at lave et projekt om anoreksi, det er bare rigtig svært at finde noget fakta om ved langvarig faste gør ved kroppen. Indtil videre er jeg kommet frem til at mangel på fedt kan have store konsekvenser i og med at fedt virker varmekilde og beskytter en masse af kroppen indre organer. Derudover har jeg fundet ud af at kroppen er nødt til at forbrænde fedt, hvis ikke den får tilsat nok glucose. Når kroppen forbrænder fedt, omdannes fedtsyrerne i leveren til ketonstoffer, har man en for høj koncentration af ketonstoffer i blodet, kan man risikere at for syreforgitftning - har jeg ret? Er der eventuelt nogen der kan uddybe disse to ting, eller kender til andre konsekvenser for kroppen?
Svar #1
31. maj 2014 af BObama (Slettet)
Katoacidose ses du praktisk talt kun hos diabetikere og har derfor ikke relevans hos fastende raske.
Svar #2
31. maj 2014 af Dulugtergrimt (Slettet)
Langvarig faste går ud over fedtdepoterne. For yngre individer kan det gå ud over den neurale udvikling, da myelinisering af neuronerne ikke sker. For lidt ældre, færdigudviklede individer kan myeliniseringen forsvinde, og give kognitive forandringer.
Derudover er mangeltilstande normale. Vitaminerne mangler, mineralerne mangler, proteinerne mangler. Slå evt. konsekvenser af disse mangler op.
Svar #3
31. maj 2014 af petrineh3 (Slettet)
Tak!
Når du skriver myelinisering, mener du så myelinskeden?
Svar #5
Okay, så har jeg lige endnu et spørgsmål. Myelinskeden består af fedt og har til opgave at "beskytte" den enkelte nervecelle, så den ikke kortslutter fordi den ligger for tæt op af en anden nervecelle - hvad sker der helt præcist når en nervecelle kortslutter?
Svar #6
Det er ikke myelinskedens opgave. Hvor har du det fra? Myelinskedens primære opgave er isolation af axonerne, så potentialets udbredelseshastighed øges.
EDIT: Hastigheden ØGES, ikke nedsættes.
Svar #7
Det står i mine bøger, MEN der står også at den skal isolere aksoerne!
Men tak!
Svar #8
Jeg kan ingen steder se noget om, at en nervecelle kan decideret kortslutte. Jeg har aldrig hørt om det. Faktisk er det normalt det, bindevævet imellem cellerne er til for. Jeg kan heller ikke rigtigt se, hvordan det skal virke. Nervecellen i sig selv er ikke dækket af myelin, da cellen skal have adgang til ioner for at fungere.
Skriv et svar til: Langvarig faste - udskillelse af ketoner
Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk?
Klik her for at oprette en bruger.