Kemi
induktive metode vs deduktive metode
Hej Studieportalen,
Jeg skal forklare et forsøg man kan udføre i teorien der omhandler reaktionen mellem urin og chlor som man brugte i 1. verdenskrig til at beskytte sig fra chlorgas: men jeg ved ikke om det er en induktiv eller en deduktiv metode?
under forsøget ville jeg teste om denne form for beskyttelse virker, jeg vil gøre det ved at lade 10 testpersoner bære et klæde for mundet vædet i urin med og lade dem indånde 10 forskellige kendte koncentrationer af chlor.
Svar #1
02. juni 2014 af lasols (Slettet)
for mig lyder det mest som en destruktiv metode!!! chlor skal generelt ikke indåndes af mennesker (eller andre levende væsner) da det er ekstremt oxiderende så jeg ville nok designe forsøget andeledes
forskellen mellem de to metoder ligger i om man har teorien først og efterprøver denne med en række eksperimenter (deduktiv) eller om man har en række eksperimentelle resultater som man samler og forklare med en teori (induktiv) forstår dog ikke hvad dette metodehalløj har med kemi ag tøre, det er generelt teorier der bruges i samfundsvidenskab...
Svar #2
02. juni 2014 af ioxer (Slettet)
består dit forsøg i at urinere på et klæde og lade dine forsøgspersoner holde det for munden, imens de indånder chlordampe? Omend det kun er teoretisk, så er det det mest vanvittige eksperiment, jeg nogensinde har hørt om :D
hvordan vil du teste, om personerne bliver beskyttet?
Svar #3
03. juni 2014 af lasols (Slettet)
#2 det var nettop dette jeg mente med at eksperimentet nok nærmere var destruktivt :)
Skriv et svar til: induktive metode vs deduktive metode
Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk?
Klik her for at oprette en bruger.