Biologi
Spørgsmål om stamtavle over blødersygdommen. -> haster
Hey studieportalen, hvad kan jeg skrive omkring dette billede over blødersygdommen?
mange begreber ville være utrolig dejligt, da jeg elsker udfordringer. Tak for hjælpen
Svar #1
12. juni 2014 af JEEJ2008 (Slettet)
Du kan gå igennem de helt basale regler for hvordan man læser et pedigree, hvorfor der er den arvegang der er, noget om obligate bærere, og hvorfor det kun er mænd der får sygdommen. :)
Svar #2
12. juni 2014 af Lektiekongenn (Slettet)
Jo tak, men har fundet ud af at sygdommen er: kønsbunden (det vil sige den er y kromosomet ikke?)
samt at mand nr. 2 far til 6 børn er bærer af sygdommen.
2 af hans drenge får sygdommen.
en af hans piger (nr. 8) får børn med en bære af sygdommen(nr. 9)
Er der mere end dette jeg kan sige og kan det godt være at Kvinde(nr 8) har været så uheldig at begge hendes x kromosomer har genet for blødersygdommen.
og kan 1 svar være på den er recessiv, at ikke alle børn hvor faderen er syg for sygdommen?
tak for hjælpen?
Svar #3
12. juni 2014 af JEEJ2008 (Slettet)
Det er kun hankøn der bliver syge, der er ingen far til søn overførsel, og skippede generationer - derfor vil jeg sige at sygdommen er x-bundet recessiv. Hvis den sad på Y ville alle hankøn være syge.
Du skal huske på at hunkøn har to x'er så II-8 giver enten det raske x, eller det syge x videre til sine sønner. :)
Skriv et svar til: Spørgsmål om stamtavle over blødersygdommen. -> haster
Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk?
Klik her for at oprette en bruger.