Matematik
Parallelle vektorer i rummet
Jeg har et matematik-problem som jeg ikke helt forstår, håber i kan hjælpe mig.
Jeg bestemme to t-værdier for at vektor a og b bliver parallelle.

Jeg ved at de to retningsvektorer bliver parallelle hvis de opfylder:
hvor k er et reelt tal.
Så er de to t-værdier vel -2/3 og -1/3. Hvis jeg ganger med vektor a med minus 3 får jeg vel vektor b?

Svar #2
05. september 2014 af anonym1996 (Slettet)
men det ovenstående gælder vel også?
- og i så fald hvorfor gælder det ikke det jeg har skrevet?
Svar #3
05. september 2014 af Ø,P (Slettet)
Det du selv har skrevet gælder også.
sådan kan man godt gøre.
men du kan også krydse dem, og der hvor krydsproduktet er 0 er vinklen imellem dem 180 eller 0 hvilket jo også betyder at de er parallelle.
>Q===0:<
Svar #4
05. september 2014 af Andersen11 (Slettet)
Hvis de to symboler t står for forskellige værdier er det logisk forkert at give dem det samme symbol. Man må i stedet skrive
a = [1 ; t ; s] , b = [-3 ; 2 ; 1]
Det er korrekt, at vektorerne a og b er parallelle, hvis der findes en skalar k ≠ 0 , så at k·a = b .
Det er klart fra førstekoordinaterne, at k = -3 . Dernæst får man så
-3t = 2 og -3s = 1
hvoraf man finder de ønskede værdier for t og s .
Svar #5
05. september 2014 af anonym1996 (Slettet)
Det var min matematiklærer der lavede opgaven, men jo kan godt se det er et problem de begge hedder t. Tak for hjælpen, jeg fik min tvivl fordi en anden tråd med præcis samme eksempel konkluderer at de to vektorer ikke er parallelle.
https://www.studieportalen.dk/forums/Thread.aspx?id=752467
Svar #6
05. september 2014 af Andersen11 (Slettet)
Hvis det er givet, at a = [1 ; t ; t] hvor 2.- og 3.-koordinaten er det samme tal, findes der ikke noget t, for hvilket de to vektorer a og b er parallelle.
I den anden opgave skulle man først bestemme en værdi for t, for hvilken vektorerne a og b er ortogonale. Der skal man løse ligningen a • b = 0 , dvs
[1 ; t ; t] • [-3 ; 2 ; 1] = 0 , eller
-3 + 2t + t = 0 , dvs
3t = 3, eller
t = 1 .
Her findes der en værdi for t, nemlig t = 1, for hvilken de to vekorer a og b er ortogonale. Men der findes ingen værdi af t, for hvilken de to vektorer a og b er parallelle.
Skriv et svar til: Parallelle vektorer i rummet
Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk?
Klik her for at oprette en bruger.