Biologi

om ting i en sø (HJÆLP)

08. september 2014 af whatsupp (Slettet) - Niveau: 9. klasse

Hejsa :P
Jeg har nogle spørgsmål omkring nogle ting i søen, og jeg har det til IMORGEN så HJÆLP!:

1. Beskriv, hvor i fødenettet man har grebet ind
2. Hvilke følger har indgrebet for de smådyr, der æder alger?
3. Hvilke følger har indgrebet for algerne i søen?
4. Hvilke følger har indgrebet for de rovfisk, som jager ved hjælp af synet?
5. Hvilke følger har indgrebet for søens sigte dybde, altså hvor dybt man kan se ned i en sø gennem vandet?
6. Hvilke følger har indgrebet for litindholdet i søens bund?
7. Hvilke følger har indgrebet for søens indhold af fosfor?

Mange tak på forhånd :P

Brugbart svar (0)

Svar #1
08. september 2014 af Andersen11 (Slettet)

Skulle du så ikke starte med at beskrive, hvad indgrebet gik ud på?

Svar #2
08. september 2014 af whatsupp (Slettet)

(Mig der har stillet spørgsmålet)
Jeg fik de her info. og så skulle jeg svare på spørgsmålene:
En sø er blevet uklar af alger der af vokset af for meget gødningsstoffer. man kan førsøge at genoprette søens balance ved biomanipulation. Man fjerner en stor del af de småfisk, som æder dafnier og vandlopper. Når der er flere dafnier og vandlopper i søen, ædes en større del af de mikroskopiske alger, og søens vand bliver mere klart.

Brugbart svar (1)

Svar #3
09. september 2014 af ninjamus (Slettet)

Altså når vandet er påvirket af stor algevækst er det et tegn på mange næringstoffer. Disse næringstoffer kommer bl.a. fra gødning og specielt nitrogen er kilden til at algerne vokser. Disse alger vokser af sollyset og skygger altså for bundplanterne som dør på grund af sollysmangel. Her sker der så en forrådnelsesproces som kræver ilt, og derfor opslipper ilten på bunden hvilket sætter gang i mere død, og dermed er der startet en kædereaktion.

1) Man griber ind i midten af fødekæden, altså imellem planterne og de helt store fisk.                                     2) Hvis der ingen er til at spise smådyrene (dafnierne) så vil der kommer en stor population af dem, ligeledes når der også er rigeligt mad til dem.                                                                                                                     3) De små alger i overfladen vil efterhånden blive spist, men det vil tage lang tid. Mens udbredelsen af makroalgerne (tanget) på bunden, vil forøges.                                                                                                    4) De har ikke den helt store betydning, den største betydning er vel, at man har fjernet småfiskene, som er deres føde.                                                                                                                                                             5) Vandet vil blive mere klart og sigtbarheden ville selvfølgelig blive markant bedre.                                         6) Iltindholdet ville blive bedre, da bundplanterne kan få lys til deres fotosyntese, og dermed danne ilt.         7) Store mængder ilt i havbunden ville medføre at fosforén ville blive i havbunden (tror jeg)                              8) Ja, jeg ved godt at opgaverne var til idag, men nu kan du læse dem igen, og det skader vel ikke at læse det igen? ;) 

Svar #4
09. september 2014 af whatsupp (Slettet)

Tudsin tak! ja selvom det var til i dag, var det til en stor hjælp! Nu forstår jeg det bedre :D

Skriv et svar til: om ting i en sø (HJÆLP)

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.