Matematik

Konstruktion af 3D-figur af et omdrejningslegeme drejet 360 grader, maple

29. september 2014 af PSXL - Niveau: A-niveau

Hej alle! Jeg har lige løst nedenstående opgave:

En funktion f er bestemt ved f(x)=x^2-10x+30. 
Grafen for f, koordinatakserne og linjen med ligningen x=10 afgrænser i 1. kvadrant en punktmængde, M. 

a) Bestem arealet af M
B) Bestem rumfanget af det omdrejningslegeme der fremkommer når M drejes 360 grader. 

Hvor formlen for omdrejningslegemet var V=\pi *\int_{0}^{10}(x^{2}-10x+30)^{2}dx

Jeg kunne nu godt tænke mig at konstruere omdrejningslegemet inde i maple, men jeg er forholdsvis ny til programmet, så man kan godt sige, at 3D-figurer ikke lige er min stærke side, haha. 

Jeg har indtil videre kigget på with(plots) og derefter pointplot3d, complexplot3d, men jeg er stadig i vildrede. 

Nogle der kunne hjælpe mig frem? 

Brugbart svar (0)

Svar #1
29. september 2014 af Soeffi

Skal du bruge en bestemt software?

Prøv at indsætte pi(x^2-10x+30)^2 i tekstfeltet på http://www.integral-calculator.com/ og vælg grænserne Upper bound = 10 og Lower bound = 0 under punktet Options til højre.

Den giver både stamfunktionen og resultatet, som er 7000π/3

Svar #2
29. september 2014 af PSXL

#1 Tak for svaret, men jeg har allerede bestemt integralet af det. Jeg mangler hjælp til at konstruere omdrejningslegemet inde i maple. 

Brugbart svar (0)

Svar #3
30. september 2014 af PeterValberg

se side 54 i denne manual [ LINK ], måske det kan hjælpe dig.

- - -

mvh.

Peter Valberg
(YouTube)

Svar #4
30. september 2014 af PSXL

#3 Mange tak, det gjorde det lige netop. Nu har jeg en smuk figur i min aflevering!

Skriv et svar til: Konstruktion af 3D-figur af et omdrejningslegeme drejet 360 grader, maple

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.