Matematik

Differentiere

12. oktober 2014 af Jegharbrugforhjælpp (Slettet) - Niveau: B-niveau

Hvordan differentieres e^2x??

Brugbart svar (0)

Svar #1
12. oktober 2014 af mathon

(e2x) ' = e2x · 2

Svar #2
12. oktober 2014 af Jegharbrugforhjælpp (Slettet)

så hvis det var e^3x 
så: 3* e^3x ?

TAK! 
og hvad med e\sqrt{x} ?? 
 Er der en speciel reneregel for det? Kan ikke rigtig komme videre..

Brugbart svar (0)

Svar #3

Brug potensreglen med en konstant
med mindre du mener
                                               e^{\sqrt{x}}

Svar #4

Potensreglen? 
Der er ikke noget i udtrykket som er ophævet?

Svar #5

hvis jeg har: 

f(x)=\frac{e\sqrt{x}-3}{e\sqrt{x}+3}

Når jeg differentierer, får jeg et ret underligt resultat som ikke stemmeroverens med min lommeregner.. 
Har brugt regnereglen f(x) / g(x)

Brugbart svar (0)

Svar #6

\left (e\cdot \sqrt{x} \right ){}'=\frac{e}{2\sqrt{x}}

eller potensreglen:
                                                \left (e\cdot x^{\frac{1}{2}} \right ){}'=e\cdot \frac{1}{2}\cdot x^{\frac{1}{2}-\frac{2}{2}}=\frac{e}{2}\cdot x^{-\frac{1}{2}}=\frac{e}{2\cdot x^{\frac{1}{2}}}=\frac{e}{2\sqrt{x}}

Svar #7

Det er også den jeg har brugt.. Mit reslutat er bare ikke i overensstemmelse med min lommeregner.. 
Har brugt formlen for differentation af to funktioner: f(x) / g(x)

Brugbart svar (0)

Svar #8

kvotientreglen:                  

\left ( \frac{e\sqrt{x}-3}{e\sqrt{x}+3} \right ){}'=\frac{\frac{e}{2\sqrt{x}}\cdot \left ( e\sqrt{x}+3 \right )-\left (e\sqrt{x}-3 \right )\cdot \frac{e}{2\sqrt{x}}}{\left (e\sqrt{x}+3 \right )^2}=\frac{\frac{e}{2\sqrt{x}}\cdot \left ( e\sqrt{x}+3-e\sqrt{x} \right +3)}{\left (e\sqrt{x}+3 \right )^2}=

\frac{3}{\sqrt{x}\cdot \left (e\sqrt{x}+3 \right )^2}

Brugbart svar (0)

Svar #9

glemte e

\frac{3\mathbf{\color{Red} e}}{\sqrt{x}\cdot \left (e\sqrt{x}+3 \right )^2}

Brugbart svar (0)

Svar #10
13. oktober 2014 af hejmeddig121 (Slettet)

Ah.. har fået det til det samme.. Problemet er bare, hvordan du får kvadratrod x ned i næveren når du reducerer.

Brugbart svar (0)

Svar #11
13. oktober 2014 af Andersen11 (Slettet)

Er funktionen

f(x)=\frac{e\cdot \sqrt{x}-3}{e\cdot \sqrt{x}+3}                     (I)

eller

f(x)=\frac{e^{\sqrt{x}}-3}{e^{\sqrt{x}}+3}                          (II)

eller noget helt tredje?

Brugbart svar (0)

Svar #12

Det endelige resultat 

Brugbart svar (0)

Svar #13

Det er i det enelige resultat at jeg ikke forstår hvordan kvadratrod kommer ned i nævneren

Brugbart svar (0)

Svar #14
13. oktober 2014 af mathon

\frac{\frac{e}{2\sqrt{x}}\cdot \left ( e\sqrt{x}+3-e\sqrt{x} \right +3)}{\left (e\sqrt{x}+3 \right )^2}=\frac{\frac{3e}{\sqrt{x}}}{\left (e\sqrt{x}+3 \right )^2}

man dividerer en brøk \frac{3e}{\sqrt{x}}   med en størrelse \left (e\sqrt{x}+3 \right )^2}ved at gange med størrelsen i nævneren

\frac{\frac{3e}{\sqrt{x}}}{\left (e\sqrt{x}+3 \right )^2}=\frac{3e}{\sqrt{x}\cdot \left (e\sqrt{x}+3 \right )^2}

Brugbart svar (0)

Svar #15

#13.

Prøv at svare på spørgsmålet i#11

Brugbart svar (0)

Svar #16

# 15 - havde misforstået det.. det er funktion (1)

Brugbart svar (0)

Svar #17

Arh, jeg prøver.. men  hvordan kommer du frem til \frac{\frac{e}{2\sqrt{x}}\cdot \left ( e\sqrt{x}+3-e\sqrt{x} \right +3)}{\left (e\sqrt{x}+3 \right )^2}=\frac{\frac{3e}{\sqrt{x}}}{\left (e\sqrt{x}+3 \right )^2}
Når jeg ganger hele leddet sammen , får jeg :  \frac{3e}{\sqrt{x}} + \frac{3e}{\sqrt{x}}

Ellers har jeg forstået resten! :) 

Brugbart svar (0)

Svar #18

Med din bekræftelse i #16 er funktionen så

f(x)=\frac{e\cdot \sqrt{x}-3}{e\cdot \sqrt{x}+3}=\frac{e\cdot \sqrt{x}+3-6}{e\cdot \sqrt{x}+3}=1-\frac{6}{e\cdot \sqrt{x}+3}

og dermed er

f'(x)=-6\cdot (-1)\cdot (e\cdot \sqrt{x}+3)^{-2}\cdot (e\cdot \sqrt{x}+3)'\newline\newline =\frac{6}{(e\cdot\sqrt{x}+3 )^{2}}\cdot\frac{e}{2\sqrt{x}} =\frac{3e}{(e\cdot\sqrt{x}+3 )^{2}\cdot \sqrt{x}}

Skriv et svar til: Differentiere

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.