Kemi

opstilling af reaktion

17. oktober 2014 af teamwork (Slettet) - Niveau: A-niveau

1.5 kg LPG propane is burned in a closed room with the dimensions (W x L x H) 4 x 6 x 3 m. 

a. Determine the total energy output. 

her har jeg beregnet Q=m*H = 1.5 kg * 46 MJ/kg = 69 MJ. hvilket giver et rigtigt resultat. 

b. Determine the concentration of CO after the propane is burned 

for at besvare spørgsmål b ved jeg at jeg skal opstillige reaktionen, hvilket jeg ikke lige ka huske hvordan jeg gør. nogen der kan hjælpe?

Brugbart svar (0)

Svar #1
17. oktober 2014 af mathon

Skal b) ikke være
                                Determine the concentration of CO2 after the propane is burned ?

C3H8 (l)   +   5 O2 (g)   --->   3 CO2 (g)   +   4 H2O (g)

Svar #2
17. oktober 2014 af teamwork (Slettet)

#1 jo min fejl.

hvorfor opstiller min underviser den som

C3H8 (l)   +   5 (O2 (g)+ 3.76N2)    --->   3 CO2 (g)   +   4 H2O (g) + 18.8 N2

Brugbart svar (0)

Svar #3
17. oktober 2014 af Heptan

Der er 3,76 gange mere N2 i atmosfærisk luft end der er O2. Jeg kan dog ikke gennemskue hvorfor det skulle være en fordel at inkludere det i reaktionsskemaet

Brugbart svar (0)

Svar #4
17. oktober 2014 af Heptan

Det er muligvis for at undersøge hvor meget nitrogen der er til stede. Ved høje temperaturer kan nitrogen omdannes til nitrogenoxider, NOx. Det kan også være en fordel hvis man får trykket at vide, eller koncentrationen af atmosfærisk luft, så man ikke skal beregne mængden af ilt først.

Skriv et svar til: opstilling af reaktion

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.