Kemi
Fysiske og kemiske egenskaber for koffein...
Hej...
Jeg skal redegøre for koffeins kemsike opbygning, hvor stoffets kemsike og fysiske egenskaber indrages...
Nu er det så jeg spørger... Hvilke ting skal jeg komme ind på?? Jeg ved min lærer gerne vil have at jeg kommer ind på bindinger - både de intermolekylære bindinger og de intramolekylære bindinger...
Men for de første ved jeg ikke rigtig hvordan jeg skal sige noget om det for koffein og derudover ved jeg ikke hvad jeg ellers skal have med (kemiske og fysiske egensaber) udover det sædvanlige omkring smelte/kogepunkt, strukturformlen, navngivning osv...
Det er til SRP, så jeg skulle gerne have noget med om koffein kemiske opbygning som går lidt ud over niveau så det ikke bare bliver en gang tynd sjask...
Håber der er nogle der vil komme med nogle idéer til hvad jeg kan komme ind på, og som vil hjælpe mig i forhold til intra- og intermolekylære bindinger for koffein :-)
På forhånd, TAK!!
Svar #1
09. december 2014 af lasols (Slettet)
som du selv siger så er smeltepunktet relevant, og jeg ville også anbefale dig at kigge på pks værdien for stoffet og gennemgå de funktionelle grupper, opløselighed og lignende (se https://www.sigmaaldrich.com/content/dam/sigma-aldrich/docs/Sigma-Aldrich/Product_Information_Sheet/c0750pis.pdf) derudover ville jeg også kigge på de biokemiske egenskaber såsom bioavailavility, halveringstid, udskildningsmetode osv (kan ofte findes på den engelske wiki) og eventuelt sammenligne med det nært beslægtede stof theobromine som findes i kakao stoffet består af kovalente bindinger, men de intramolekylærer er ikke helt så nemt, men kom ind på hydrogenbindinger (du har ingen donorer men massere af acceptorer hvilket kan forklarer den høje opløselighed)
Svar #2
09. december 2014 af Olympus
Jeg skriver i fagene matematik A og kemi A, så det med de biokemiske er vist ikke noget jeg skal ind under...
Men ellers tak for det andet... Jeg synes bare ikke det virker som meget, men det er selvfølgelig også kun redegørende spørgsmål...
I øvrigt.. Så vidt jeg kan finde ud af, så er koffein både et polært og et upolært stof, så vil det også have mulighed for at lave londonbindinger??
Svar #4
Det ved jeg godt, men da vi havde om de sidste år, fik vi af vide at det var de upolære stoffer der havde mest hang til at lave londonbindinger...
Er der egentlig nogle af jer, der kan give en god forklaring på polariteten af et koffeinmolekyle?? Jeg har lidt svært ved at få stoffets polaritet forklaret...
Svar #5
09. december 2014 af Heptan
Upolære stoffer kan kun lave londonbindinger, så det er det de "lever af". Polære stoffer kan lave dipol-dipol interaktioner, som er meget stærkere end londonbindinger, men de laver stadig londonbindinger.
Det kommer jo an på dit solvent, men der er jo super duper mange N'er og O'er, så molekylet bliver overordnet set polært, og i vand kan der som sagt dannes en masse hydrogenbindinger. Du har vel redegjort de forskellige funktionelle grupper (der er mindst tre fundamentalt forskellige ihvertfald). Prøv at finde ud af hvilken/hvilke atomer der virker som baser, og hvorfor de er svage/stærke.
Hvor mange aromatiske ringe er der?
Mht. de intramolekulære, så kan du jo se på, om koffein kan vride og dreje sig. For mig ser det rimelig plant ud, og de cykliske ringe låser strukturen.
Svar #6
I forhold til aromatiske ringe, så må den ring, hvorpå der sidder 2 dobbeltbunde O-atomer være aromatisk??
Dog må den højre ring også være aromatisk, da lonepairet fra nitrogenatomet i amin-gruppen indgår i pi-elektronsystemet. Her tænker jeg så også, at man kan forklare hvorfor lonepairet fra N-atomet i amingruppen indgår i det aromatiske system, ved at indse at aromatiske systemer er mere stabile. Det vil derfor være mere favorabelt for molekylet hvis N-atomet hybridiseres til sp2-tilstand, sledes at lonepairet kan opholde sig i p-orbitalen og derved indgå i det aromatiske system.
Så i forhold til de intramolekylære bindinger, så er pi-bindinger jo ikke rotationssymmetriske omkring en akse mellem de to atomkerner, og da koffein er plant og låst af de cykliske ringe i strukturen, så må det jo være pi-bindinger der er intra-bindingerne...
Har jeg fat i noget af det rigtige her??
Svar #7
09. december 2014 af Heptan
Wauw, du har jo styr på det! ;-)
Dog er det ikke -N= (kaldet en imin), som bidrager med elektroner til elektronsystemet. Som du siger, så er den sp2-hybridiseret, og pga. elektronfrastødning vil lone pairet foretrække at være i den ellers tomme sp2-hybridiserede orbital der ligger i planen og stikker ud (længst væk fra de andre elektroner). Den punkterer dog heller ikke den aromatiske ring, da iminen stadig har en tom p-orbital vinkelret på planen, som de andre p/pi-elektroner kan bevæge sig i.
Iminen er til gengæld en base, da den uforstyrret kan dele lonepairet med en syre (fx en hydron).
Det er alle aminerne der har et lonepair i den ikke-hybridiserede p-orbital der står vinkelret på planen, som bidrager til det aromatiske elektronsystem.
Svar #8
Okay... jeg forsøger mig med det her og så skriver jeg igen senere hvis jeg aligevel bliver i tvivl... :-)
Men tak for hjælpen til jer begge :-)
Svar #9
21. marts 2020 af chris234 (Slettet)
Hej :) Jeg tænkte på om du måske ville sende dit færdige resultat? Jeg skal nemlig til at srkive SRP om det samme og det kunne være rart med lidt inspiration.
Skriv et svar til: Fysiske og kemiske egenskaber for koffein...
Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk?
Klik her for at oprette en bruger.