Kemi

Specifik drejning for sucrose

14. december 2014 af omgnnamein (Slettet) - Niveau: A-niveau

Hej!
Jeg har lavet et forsøg, hvor jeg har målt sucroses drejning af polariseret lys ved fem forskellige koncentrationer (2 g/100 mL, 4 g/100 mL, 8 g/100 mL, 10 g/100 mL og 16 g/100 mL). Dette skal jeg sætte ind i et kooordinatsystem for at lave en standardkurve, men jeg ikke ikke finde ud af, hvad der skal være ud af x-aksen. Hvis vinklen er ud af x-aksen, fås et ret linje med forskriften: y=0,0171x+0,04. Mens hvis koncentrationen er ud af x-aksen, fås en ret linje med forskriften: y=58x-0,02. Er der nogen betydningsfuld forskel? Begge har selvfølgelig den samme R^2-værdi på næsten 1. 

Derudover bliver jeg bedt om, at finde den specifikke drejning ud fra hældningskoefficienten. Jeg forstår ikke helt, hvordan dette kan gøres. Jeg ville umiddelbart bruge formlen, men den har ikke noget med hældningskoefficienten at gøre:

[specifik drejning]=observeret drejning/(længden af prøverøret*koncentrationen)

Jeg håber, der er nogle, der kan hjælpe :-) TAK!

Brugbart svar (0)

Svar #1
14. december 2014 af Heptan

y aksen: observeret drejning

x aksen: koncentration

Så er hældningskoefficienten den specifikke drejning

Svar #2
14. december 2014 af omgnnamein (Slettet)

Kan du forklare hvorfor? :)
Når man slår værdien op i en databog, er den ca. 63 grader, hvilket stemmer godt overens med hældningskoefficienten, men jeg er ikke helt sikker på, at jeg forstår hvorfor?

Svar #3
14. december 2014 af omgnnamein (Slettet)

Never mind, har regnet den ud :) Tak for hjælpen! 

Skriv et svar til: Specifik drejning for sucrose

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.