Fysik

AMPERE OG VOLT METER + JOULES LOV

11. januar 2015 af dounia777 (Slettet) - Niveau: B-niveau

Er der nogen der kan forklare mig hvorfor det er at et ampere meter skal sidde i serie-forbindelse, og et voltmeter i parallel-forbindelse.

Jeg er også ret meget i tvivl omkring hvad JOULES lov bruges til. Jeg har fundet et par formler til den, men ved kke hvilken der er rigtig, eller om de alle sammen er det, da jeg har ingen ide hvad den skal bruges til!


Brugbart svar (0)

Svar #1
11. januar 2015 af peter lind

Det er rent praktiske grunde. Amperemeteret har lille modstand og dermed forstyrre den det indgående kredsløb, så lidt som muligt. Voltmeteret  har en stor modstand. Der vil så gå meget lidt strøm gennem voltmeteret Dermed bliver kredsløbet meget lidt påvirket.
 


Brugbart svar (1)

Svar #2
11. januar 2015 af Eksperimentalfysikeren

#1 Du bytter om på årsag og virkning.

Amperemeteret skal måle, hvor meget strøm, der løber i en ledning. For at det kan gøre det, må strømmen løbe gennem amperemeteret. Derfor skal det sidde i serieforbindelse. Det må ikke forstyrre kredsløbet mere end højst nødvendigt, derfor har det lille modstand.

Voltmeteret skal måle spændigsforskellen mellem to knuder i kredsløbet. Det skal derfor forbindes mellem disse knuder, altså en parallelforbindelse. Da det ikke på  forstyrre kredsløbet mere end højst nødvendigt, må der ikke løbe mere strøm gennem det end højst nødvendigt, så dets modstand skal være stor.


Brugbart svar (0)

Svar #3
12. januar 2015 af Eksperimentalfysikeren

#0, Joules lov: Man kan f. eks. beregne, hvor lang tid det tager at få 1l vand til at koge.


Skriv et svar til: AMPERE OG VOLT METER + JOULES LOV

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.