Matematik
Arbejdstegning til en kasse..
Jeg har et problem..
Jeg skal fremstille arbejdstegning til en kasse i mundtligt matematik..
Jeg har siddet og kæmpet i laaaaaang tid nu og jeg kan bare ikke finde ud af det!
Sådan her lyder opgaven:
Kassen skal fremstilles af spånplade, som er 16 mm tyk. Spånpladen købes med målene 122 cm x 240 cm. Kassen skal have indvenidig have et rumindhold på 70 liter. De udvendige mål fremgår af denne skitse. Skitsen vedhæftes..
Der er altså en vis frihed med kassens dimensioner; men rumindholdet skal være på 70 liter.
Kassen skal samles med skruer. Inden da skal der bores huller. Deres placering skal angives på arbejdstegningen. Hullerne skal fordeles jævnt, og afstanden mellem to huller på en side må ikke være over 8 cm.
Fremstil arbejdstegninger der viser, hvordan kassen kan fremstilles.
Jeg har forstået at rumindholdet er 70 liter, altså 70.000 cm3, men jeg kan ikke finde ud af hvordan jeg skal gøre det? Hvordan jeg finder ud af at få det til 70.000 cm3?
Jeg er virkelig dum til det her matematik, så det skal skæres ud i pap nærmest.....
Svar #2
15. januar 2015 af hesch (Slettet)
#0: Man kan vel formode, at der i opgaven ligger den "fælde", at det er svært at få spånpladen til at række arealmæssigt. For at omgå fælden, skal du vælge en kasse, der er så kubisk/terningformet som muligt indenfor de givne rammer ( længde * bredde * højde ).
Gå derfor ned til minimalt mål på længden = 50cm. Bredde * højde skal nu være:
B * H = 70000cm3 / 50cm = 1400cm2.
Disse 1400 kigger man lidt på, og gætter at her går 40 nok op i:
B = 40cm => 40cm * H = 1400cm2 => H = 1400cm2 / 40cm = 35cm.
Når du skal save bund og sider ud af spånpladen, skal du huske, at sammenføjninger i hjørnerne skal overlappe, fx bunden skal måske udsaves med målene: ( 50 + 2*1,6 )cm * ( 40 + 2*1,6 )cm.
Du skal nu tegne spånpladen som et puslespil af disse sider og bund, for at se om spånpladen rækker. Hvis ikke, må du gætte andre mål ( længde * bredde * højde ), iflg. ovenstående.
Det er altså en "pusleopgave", der bestemt er nyttig i det praktiske liv.
Hurra for det.
Svar #3
15. januar 2015 af hesch (Slettet)
#2: UPS: bundmålet på ( 40 + 2*1,6 ) cm overskider rammerne ( udvendigt mål ). Men så lader du blot ikke dette mål "overlappe". Sådan pusler man.
Svar #4
15. januar 2015 af Hejmeddigjeghedderkajx (Slettet)
Skriv et svar til: Arbejdstegning til en kasse..
Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk?
Klik her for at oprette en bruger.