Kemi
pH og buffer spørgsmål! Hjælp
Hej allesammen
jeg er bare såå forvirret her, og jeg har virkelig brugt flere timer på at prøve at løse denne opgave. Håber nogen i det mindste kunne fortælle mig, om jeg har gjort det rigtigt, det er nemlig bare det, at jeg ikke kan få teori til at passe med praksis.
Ok se her:
Vi har en puffer opløsning bestående af 0,1 M CH3COOH og 0,1 M CH3COO-. Disse er i en opløsning på 0,050 liter vand. Jeg har beregnet deres stofmængde til at være 0,005 mol.
Så tilfører jeg opløsningen 0,001 liter 0,1 M HCl. Den stofmængde har jeg regnet til at være 0,0001 mol.
Jeg ser nu på mol ændringen
CH3COO- + HCl -> CH3COOH
før: 0,005 mol 0,0001 mol 0,005 mol
Efter: 0,0049 0,0051 mol
Er det så ikke rigtigt at bruge følgende formel:'
pH= pKs + (lognb/logns)
pH= 4,76 + (log(0,0049/0,0051)
pH= 4,74 ??
Hvordan kan tilføjelse 1 ml HCl bevirke en ændring på kun 0,017, jeg ved det er en puffer opløsning, men i forsøget fik jeg en ændring på -0,18 ??
Ville være så taknemmelig hvis nogle kunne hjælpe :)
Svar #1
17. januar 2015 af Heptan
Kig på dit reaktionsskema igen:
Du har skrevet at ethansyre reagerer med saltsyre. To syrer reagerer ikke med hinanden! Der er altså omvendt fortegn. Du har så til gengæld skrevet dem omvendt ind i formlen, så du har beregnet det korrekt.
Desuden har du en faktor 10 fejl, og det kan skyldes forskellige praktiske eller teoretiske fejl.
Svar #2
17. januar 2015 af chiqqa (Slettet)
Jeg har rettet det, jeg mente det rigtige. Det var bare en skrive fejl :).. Hmm hvad mener du med en faktor 10 fejl ?
Desuden kan jeg ik huske om vi anvendte en 0,1 M eller 1 M HCl. Men synes mine resultater nærmest passer præcist når jeg udskifter 0,1 M med 1 M HCl :D? måske er det det, i min lærervejledning har min lærer ikke skrevet noget som helst, hun har blot skrevet tilførelse af 1 ml HCl :/
Skriv et svar til: pH og buffer spørgsmål! Hjælp
Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk?
Klik her for at oprette en bruger.