Matematik
Areal af ring mellem to cirkler
Jeg er helt på bar bund over denne opgave, og jeg kan ikke komme videre...
Opgaven lyder således:
En stor og en lille cirkel har samme centrum. Korden AB tangerer den lille cirkel og har længden 16. Hvad er arealet af ringen mellem de to cirkler?
Jeg vedhæfter opgaven, da der er en figur til. Håber der er nogle, der vil og kan hjælpe!
Svar #1
20. januar 2015 af Soeffi

Arealet er π·(R2-r2), hvor R er radius for den store cirkel, og r er radius for den lille. Forbind centrum med A og med midten af AB. Brug dernæst Pythagoras læresætning til at finde R2-r2.
Svar #2
20. januar 2015 af peter lind
Kald centrumm for C. radius i den store cirkel for R, radius i den lille cirkel r.
Se på trekanten ABC. Det er en ligebenet trekant hvor R er længden af de ligebenede sider, 16 er længden af den sidste side og r er er højden. Brug Pytagoras på den ene halvdel af trekanten, hvor r er den ene side. Det giver en sammenhæng mellem r og R, som du kan bruge
Svar #3
20. januar 2015 af PeterValberg
Arealet er lig med arealet af den store cirkel med radius R
minus arealet af den lille cirkel med radius r
A = π·R2 - π·r2 = π·(R2 - r2)
Hvis du tegner en retvinklet trekant, der har en vinkelspids i cirklernes fælles centrum,
en vinkelspids i enten A eller B og den rette vinkel midt på korden AB, den halve korde er
således en katete, radius r i den lille cirkel en katete og radius R i den store
cirkel er hypotenusen, vil du finde, at:
R2 = r2 +82 ⇔ R2 - r2 = 64
Svar #4
20. juli 2015 af Soeffi
A = π·(R2 - r2) = π · ((1/2) · korde)2 = π · ((1/2) · 16)2 = 201.
Arealet afhænger som vist kun af korden, og man kan finde arealet A i en CAS konstruktion ved at sætte r=0:

Skriv et svar til: Areal af ring mellem to cirkler
Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk?
Klik her for at oprette en bruger.