Fysik
Teori? Hvad kan jeg skrive?
I et teori afsnit om tykkelsen af et hår/hårstrå?
Svar #1
06. februar 2015 af hesch (Slettet)
Hårstrå på mennesker har forskellig form og tykkelse, og det har vores "meddyrs" hår også.
Hår, der er krøllede/krusede, har ovalt tværsnit, og "lige" hår har runde tværsnit. Stive hår er tykke, og "fehår" er tyndt. Sådan er det bare, af genetiske årsager.
Men hvad går teorien ud på ?
Svar #2
08. februar 2015 af Dian123
Tak! Altså selve teorien bag forsøget er at vi har brugt laser til at bestemme tykkelsen af hårstå, dvs. 2 formler til dette. Dem skal jeg vel også forklare i teoriafsnittet, skal jeg ikke?
og jeg er også lidt på bar bund mht. fejlkilder...
Svar #3
08. februar 2015 af hesch (Slettet)
#2: Nu ved jeg ikke, hvordan du vha. laserstråler har bestemt tykkelsen af hår. De findes jo færdige instrumenter til dette, der fx med roterende spejle vinkler strålen henover henover en fiber/et hår med en kendt vinkelhastighed. Instrumentet måler så tiden for passagen og omsætter denne til tykkelse. Havde forsøget gået ud på at måle spændinger i et kredsløb, skal man vel ikke udrede teorien for et voltmeter? men er din måleopstilling "hjemmestrikket", er sagen selvfølgelig en anden.
Laserteknikken er udbredt indenfor trækning af (metal)tråd, hvor trådens diameter kan finjusteres, ved at lade tråden passere to fremtræk, der har en difference i fremtrækshastighed på fx 2%. Derved mindskes trådens tværsnitsareal med 2%. Laserinstrumentet regulerer løbende denne hastighedsdifference, således at trådens diameter holdes konstant.
Det undrer mig lidt, at du ikke blot har anvendt et målemikroskop, hvis opstilling og anvendelse er langt mere enkel, hvis altså det er hårtykkelsen, der er i fokus.
Fejlkilder ved brug af laserteknik er, udover instrumentets specificerede nøjagtighed, afstand mellem instrument og hår, at strålen passerer vinkelret på håret, kontraster i "billedet" og laserstrålens diameter. Men jeg kender jo ikke din præcise opstilling.
Skriv et svar til: Teori? Hvad kan jeg skrive?
Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk?
Klik her for at oprette en bruger.