Fysik

Impuls Teori

08. marts 2015 af ShadH - Niveau: B-niveau

Jeg har skrevet et teoriafsnit og da jeg, med 3 rapporter tilbage, afslutter fysik i år tænkte jeg det ville være en god ide at få gjort et godt sidste indtryk.

Er der nogen der kunne kigge på mit teoriafsnit, ikke nødvendigvis for at rette det, men for at komme med eventuelle forslag om hvad der ellers kunne indgå i et teoriafsnit om impuls. Det er et relativt kort afsnit (1,5 side, men der er mange udregninger så måske svarende til lidt over en halv side tekst). 

Jeg har også noteret mig en spekulation i forbindelse med (11) altså at der ved et fuldstændig uelastisk stød gælder at v1=v2. Mon ikke det er v1 efter = v2 efter

Det skal lige noteres at denne rapport står i forbindelse med et luftpudebane-forsøg. Derfor kan ting som momentum være irrelevant.


Svar #1
08. marts 2015 af ShadH

Vedhæftet teori-afsnit

Vedhæftet fil:Impuls Teori.docx

Brugbart svar (1)

Svar #2
08. marts 2015 af Andersen11 (Slettet)

Grammatisk set er den første sætning noget vrøvl. Det er heller ikke korrekt at påst, at Newton II følger af Newton III.

Grammatisk skal "såfremt" i sætningen efter (4) erstattes af "hvoraf".

De to sidste ligninger i (6) følger ikke af det foregående, og de udtrykekr ikke det, du har til hensigt at udtrykke. Der er kludder i indekserne og fortegnene.

Omkring (10) og (11) er der også rod i betegnelserne, idet du dels i (10) bruger v1 og v2 om hastighederne efter stødet, hvorefter det i (11) er hastighederne før stødet.

I en konsekvent gennemgang af stødet bør man benytte en vektorfremstilling for hastigheder, impulser og accelerationer. Man kan også opnå større klarhed ved, for eksempel, at benytte symbolet u for hastigheder før stødet, og symbolet v for hastigheder efter stødet, da man derved nedsætter risikoen for at blande dem sammen, som det er sket her.


Svar #3
09. marts 2015 af ShadH

Det skal jeg nok kigge nærmere på. Det er rart at vide at selv denne type forspørgsel kan blive besvaret. Virkede lidt usædvanligt da fysik/mat mest forholder sig til enkelte spørgsmål, men det da en positiv overraskelse så selvfølgelig skal jeg da sige mange tak.


Skriv et svar til: Impuls Teori

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.