Matematik
Opgave: Bestem sandsynligheden for, at en tilfældigt udvalgt ost vejer mindre end 780 gram.
Jeg har fået en opgave, som er; bestem sandsynligheden for, at en tilfældigt udvalgt ost vejer mindre end 780 gram. Der står også; antag, at ostenes vægte er normalfordelt med middelværdi μ = 800 gram og spredning σ = 12 gram, dvs. X ~ N(800,12).
Jeg ved ikke, hvordan jeg skal løse opgaven. Er der en, der kan hjælpe?
På forhånd tak :-)
Svar #1
11. marts 2015 af peter lind
Det er noget du slår op i et CAS værktøj, statistikprogram, regneark eller lignende
Svar #3
11. marts 2015 af esorensen (Slettet)
#1Det er noget du slår op i et CAS værktøj, statistikprogram, regneark eller lignende
Det tænkte jeg nok, men hvordan skal jeg gøre det? Er der en bestemt formel eller noget, man skal bruge?
Svar #4
11. marts 2015 af peter lind
Det kommer jo meget an på hvilket program du bruger. Slå op i din manual, hjælpefunktion eller lignende
Svar #5
11. marts 2015 af AMelev
Det kommer an på, hvilke redskaber, du har til rådighed.
Hvis du har normalfordelingpapir, afsætter du (800,50%), dvs. 800 som 1.koordinat og 2.koordinaten ved linjen μ
Så afsætter du 812 (μ+σ) som 1.koordinat og 2.koordinaten på linjen (μ+σ).
Tilsvarende gør du med (μ-σ), (μ-2σ) og (μ+2σ). Dermed får du 5 punkter, som ligger på linje - den tegner du så.
På 1. aksen har du x-værdierne og på 2.aksen har du de kumulerede frekvenser, dvs. P(Ostevægten < x). Du afsætter så 780 og aflæser den tilsvarende sandsynlighed.
Hvis du kun har et Cas-værktøj til rådighed, afhænger metoden helt af det - det er ren indtastning, hvor μ, σ, x og fordelingen skal indgå - det må du kunne slå op i dine noter.
Svar #6
11. marts 2015 af esorensen (Slettet)
#5Det kommer an på, hvilke redskaber, du har til rådighed.
Hvis du har normalfordelingpapir, afsætter du (800,50%), dvs. 800 som 1.koordinat og 2.koordinaten ved linjen μ
Så afsætter du 812 (μ+σ) som 1.koordinat og 2.koordinaten på linjen (μ+σ).
Tilsvarende gør du med (μ-σ), (μ-2σ) og (μ+2σ). Dermed får du 5 punkter, som ligger på linje - den tegner du så.
På 1. aksen har du x-værdierne og på 2.aksen har du de kumulerede frekvenser, dvs. P(Ostevægten < x). Du afsætter så 780 og aflæser den tilsvarende sandsynlighed.
Hvis du kun har et Cas-værktøj til rådighed, afhænger metoden helt af det - det er ren indtastning, hvor μ, σ, x og fordelingen skal indgå - det må du kunne slå op i dine noter.
Tak :-)
Skriv et svar til: Opgave: Bestem sandsynligheden for, at en tilfældigt udvalgt ost vejer mindre end 780 gram.
Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk?
Klik her for at oprette en bruger.