Kemi
Hjælp er min forklaring rigtig ? Ækvivalentspunkt
Hej allesammen
I dette forsøg skulle man bestemme forsæbnignstallet for et fedtstof, og man skulle blandt andet titrere noget KOH med 0,5 M HCl og en anden titrering, hvor man titrerer KOH + fedtstof med 0,5 M HCl. Jeg ved hvornår ækvivalentspunktet indtræder og kan derfor udregne stofmængden af HCl i begge titreringer. Man siger så at forskellen er den stofmængde af KOH, der er blevet brugt under forsæbningen.
Men når jeg har regnet lad os sige stofmængden af syren i den første titrering, betyder det ikke at nbase = nsyre fordi ækvivalentspunktet er indtrådt, og idet KOH og HCl reagerer i forholdet 1:1 må de have samme stofmængde. Dvs den stofmængde jeg beregner for syren n= c*v er den samme som basen KOH og når jeg så trækker de to stofmængder fra hinanden får jeg den stofmængde KOH der er blevet brugt under forsæbningen. Er det rigtigt, jeg blev lige i tvivl :)
MANGE TAK SKAL I HAVE
Svar #1
08. april 2015 af Heptan
Nej det er noget sludder, du siger at de to stofmængder er lig med hinanden; hvis du så trækker dem fra hinanden får du jo 0.
Det lyder som om at du har lavet to uafhængige forsøg, først en indstilling af en KOH opløsning, derefter en bagtitrering af HCl efter reaktionen med fedtstoffet. Du kan så beregne stofmængden af estergrupperne, og dermed forsæbningstallet.
Svar #2
09. april 2015 af chiqqa (Slettet)
Ok dvs den rigtige forklaring er følgende:
I titrering 1 titrerede vi 25 mL af en KOH-opløsning med 0.500 M HCl. Til at nå ækvivalenspunktet blev der forbrugt 28 mL HCl. Her blev nHcl udregnet til 0.014 mol
I titrering 2 gjorde jeg det tilsvarende hvor jeg bare havde en opløsning af fedt og KOH, hvor jeg så titrerede med HCl. Her udregnede jeg nHCl til at være 0.014 mol.
Vi ved også, at HCl og KOH reagerer i forholdet 1:1 så ved at trække de to udregnede stofmængder fra hinanden finder vi hermed forskellen der fortæller os, hvor meget KOH, der er brugt under forsæbningen koorekt :)?
Svar #3
09. april 2015 af Heptan
Svar #4
Det er de ik undskyld! jeg så forkert.
Den ene er: NHCl= 0.014 mol
Den anden er: nHCl= 0.0072mol.
Når jeg så trækker dem fra hinanden finder jeg forskellen, der er et udtryk for, hvor meget KOH, der er blevet brugt under forsæbningen.
Dvs.
0.014-0.0072 = 0.0068 mol OH-
Rigtigt nu ik :P
Svar #6
09. april 2015 af Heptan
Kun hvis I har brugt 25 mL af den samme KOH opløsning i begge forsøg
Svar #7
Jaa altså det afvejde portion fedt det har vi blandet med 25 mL KOH og så opvarmede vi det. Derefter titrerede vi med HCl.
Så tog vi helt nyt 25 mL KOH og titrerede på tilsvarende måde med HCl :)
Skriv et svar til: Hjælp er min forklaring rigtig ? Ækvivalentspunkt
Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk?
Klik her for at oprette en bruger.