Matematik

Spørgsmål vedr. gættemetoden

13. maj 2015 af hug,go (Slettet) - Niveau: Universitet/Videregående

hvis jeg skal løse diff. ligningen y''+y'-2y=x^2 gætter jeg på at den partikulære løsning er et polynomie, så

y_0(x)=Ax^2+Bx+x+C og

y'_0(x)=2Ax+B og

y''_0(x)=2A

Indsætter jeg dette i min diff. lign. får jeg

x^2=2A+2Ax+B-2Ax^2-2Bx-2C <=>

x^2=x^2(-2A)+x(2A-2B)+(2A+B-2C)

men hvordan bestemmer jeg så A, B og C?


Brugbart svar (0)

Svar #1
13. maj 2015 af mathon

      -2A=1

      2A-2B=0

      2A+B-2C=0


Brugbart svar (0)

Svar #2
13. maj 2015 af mathon

    y_p=-\frac{1}{2}x^2-\frac{1}{2 }x-\frac{3}{4}


Svar #3
13. maj 2015 af hug,go (Slettet)

kan du prøve at uddybe med ord?


Svar #4
13. maj 2015 af hug,go (Slettet)

nogen der kan forklare det?


Skriv et svar til: Spørgsmål vedr. gættemetoden

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.