Biologi

ABO system!!!

09. juni 2015 af janniheiberg (Slettet) - Niveau: B-niveau

Hei.

Er der en der kan forklarer mig om ABO systemet? jeg forstår det ik liige.


Brugbart svar (0)

Svar #1
09. juni 2015 af Arccossintan (Slettet)

Hej

Jeg starter lige ud med at være nederen og rette dig; det hedder ikke ABO-systemet, men derimod AB0-systemet. Så hvad er det præcist, du ønsker at forstå? Du må formentlig have en nogenlunde idé om, hvad systemet beskriver, siden du har stiftet bekendtskab med begrebet :)


Svar #2
09. juni 2015 af janniheiberg (Slettet)

Ja, A-b 0.. min fejl, :)


Svar #3
09. juni 2015 af janniheiberg (Slettet)

Den her! Den fatter jeg ikke


Brugbart svar (0)

Svar #4
09. juni 2015 af Arccossintan (Slettet)

Det modellen viser er, hvilke antigener, som de enkelte fænotyper forårsager. Som du sikkert er bekendt med, så koder Iog IB allellerne for hhv. antigenerne A og B, og I0 allellen koder ikke for noget antigen. Med fænotype A som eksempel, så viser illustrationen, at denne fænotype forårsager glykoproteinet antigen-A - disse sidder på overfladen af blodcellerne, og alle andre celler i kroppen i øvrigt. De sidder der for at beskytte cellerne mod fremmede forhold. Fænotype A har antistoffet B, hvilket betyder, at det ikke vil acceptere blod, hvori antigen B forekommer. Dog vil en person med denne fænotype godt kunne give blod til en person med fænotypen AB, da IA og IB allellerne er co-dominante - de har altså hver lige meget ret til at bestemme, hvilket blod de vil optage! Jeg håber, at det var til at forstå, ellers er du velkommen til at spørge yderligere.


Svar #5
09. juni 2015 af janniheiberg (Slettet)

Tak du er sød. Det var meget godt forklaret. Jeg har tænkt meget over denne. Har det noget at gøre med, at sygdommen er recessiv og kan springe en generation over? 


Brugbart svar (0)

Svar #6
09. juni 2015 af Arccossintan (Slettet)

Korrekt. Den sygdomsfremkaldende allel må nødvendigvis være recessiv, da den som illustrationen viser, er i stand til at springe en generation over.


Svar #7
09. juni 2015 af janniheiberg (Slettet)

Fedt. :) Skulle bare være sikker.!

Det er 24timers eksamen jeg sidder med. :) 


Brugbart svar (0)

Svar #8
09. juni 2015 af Arccossintan (Slettet)

Det var så lidt. Held og lykke med eksamen :)


Skriv et svar til: ABO system!!!

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.