Kemi
Hvorfor bliver Mg + HCL ikke til H + MgCL
Okay, mit spørgsmål lyder:
Når metallet Mg, Zn og Fe reagere med HCl så for eksempel:
Bliver det:
Mg + 2 HCl til MgCL2 + H2
Men hvorfor ikke Mg + HCL ikke til MgCl + H
Hvorfor skal det være 2HCL????
Svar #1
13. juni 2015 af MNMadsen (Slettet)
Altså der skal vel være 2 Hydrogener for at det bliver til Hydrogen? Formlen for Hydrogen er jo H2.
Svar #2
13. juni 2015 af Emelie1 (Slettet)
I det periodiske system står H vel for Hydrogen, så hvorfor skal der være to?
Svar #3
13. juni 2015 af MNMadsen (Slettet)
Ja men i teorien når Hydrogen er en gas kan den ikke være alene. Jeg kan ikke forklare det, men det kan den bare ikke. Medmindre den er på ion-form men det er jo noget helt andet.
Jeg kan ikke rigtig forklare hvorfor men det er bare formlen for Hydrogen. Man skal bruge 2.
Svar #4
13. juni 2015 af Emelie1 (Slettet)
Når, håber en anden kan komme med en forkalring.
Bare liget andet spørgsmål, hvis man prøver at lave et forsøg for at tjekke ædle og uædle metaller, og hælder HCl i fire reagenssglas, som hvert indeholder, Mg, ZN, Fe, CU kan jeg og må jeg teste det for brintpuffet eller er det farligt/eksplosivt?
Svar #5
13. juni 2015 af Heptan
1. Der er noget der hedder en oktetregel, som betyder at et atom helst vil have 8 elektroner i yderste skal. Hydrogen og helium har deres egen regel der hedder dubletreglen, som siger at de gerne vil have 2 elektroner. Helium har allerede 2 elektroner, så den danner aldrig molekyler. Hydrogen mangler 1 elektron, så den deler med et andet hydrogenatom, og så tror begge hydrogenelektroner at de har 2 elektroner ... dubletreglen er opfyldt.
For magnesium gælder så oktetreglen ... den har 2 elektroner i yderste skal, så det letteste for den er at afgive de 2 elektroner ... den næstyderste skal har nemlig 8 elektroner.
2. Det er ikke farligt at gøre det med Mg, Zn, Fe og Cu. Der findes dog nogle metaller det er farligt at gøre det med, fx alkalimetallerne, så dem får I ikke til eksamen. Istedet kan reaktionerne ses på youtube.
Skriv et svar til: Hvorfor bliver Mg + HCL ikke til H + MgCL
Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk?
Klik her for at oprette en bruger.