Kemi

Det periodiske system: Forskel på hoved- og undergrupper?

13. juni 2015 af Emelie1 (Slettet) - Niveau: 9. klasse

Hvad er forskellen på hovedgrupper og undergrupper i det periodiske system? 

Hvad er forskellen på en up og down kvark?Når jeg læser om det, står der 

Ladning = +2/3 e Up  kvark
 Ladning = -1/3 e Down kvark 

Men hvad betyder +2/3 e og -1/3e?

Brugbart svar (1)

Svar #1
13. juni 2015 af Heptan

Hovedgrupper angiver antallet af elektroner i yderste skal. Undergrupperne (d-blokken) er en særlig del af det periodesystemet, hvor overgangsmetallerne er at finde.

+ 2/3 e betyder at up-kvarken har 2/3 af protonens ladning. e er elementarladningen, så -e er elektronens ladning. En proton består af to up- og en downkvark. Hvis man laver regnestykket skulle man gerne få at en proton har ladningen 1 e.

+2/3 e + 2/3 e - 1/3 e = 3/3 e = 1 e

Svar #2
13. juni 2015 af Emelie1 (Slettet)

Hvad er overgangsmetaller? 

Og mange tak, nu forstår jeg lidt mere om kvarkerne, men hvorfor er elektroner så negative, de er jo ikke kvarker, som protoner og neutroner? 

Svar #3
13. juni 2015 af Emelie1 (Slettet)

Et til spørgsmål, hvorfor er det +2/3 e og ikke +4/7 eller -2/3 

Tak på forhånd! 

Brugbart svar (1)

Svar #4
13. juni 2015 af Heptan

Det er ikke kun kvarker som har ladninger - der findes mange partikler som har ladninger, men nogle er også neutrale. Vi ved at elektroner er negativt ladede fordi de er tiltrukket af protoner, som er positivt ladede.

Det er +2/3 e simpelthen fordi vi valgte at kalde protonens ladning for e ... det er noget helt vilkårligt, som vi mennesker har valgt. Vi opdagede protonen før vi opdagede kvarken, så e står for protonens ladning ... vi har senere vist eksperimentelt hvilke ladninger de forskellige kvarker har, og det viser sig så at up-kvarken har +2/3 e og down-kvarken -1/3 e, jeg ved ikke hvorfor ... men man benytter en teori kaldet "quantum chromodynamics" til at beskrive hvorfor protoner er opbygget af kvarker på netop dén måde.

Skriv et svar til: Det periodiske system: Forskel på hoved- og undergrupper?

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.