Fysik
Månens molare masse eller stofmængde
Hej!
Jeg skal regne mig frem til månens temperatur igennem idealgasligningen. Wikipedia har en fin side om månen, hvor jeg får alle de oplysninger, jeg skal bruge pånær månens molare masse (som jeg vil bruge til at bestemme stofmængden med ved ligningen n=m/M)
Jeg har indtil videre:
p=3*10^-10 Pa
v=1m^3
n=? (massen=3,344*10^3)
R=8,31 (Pa*m^3)/(mol*T)
Jeg ved, at månen består af: Helium: 25%, Neon: 25%, Brint: 23%, Argon: 20% og svage spor af Metan og kuldioxid, men hvordan bestemmer jeg M (molare masse)?
-Tak på forhånd
Svar #1
18. juni 2015 af peter lind
Månen består altså ikke af gasser. Månen består af faste stoffer. Du kan slet ikke bruge idealgasloven på den
Svar #2
19. juni 2015 af Sarahbryn (Slettet)
Jeg tror, jeg har roddet mig ind i noget møg så... Jeg skal op til prøve i en opgave indenfor fysik i rummet, hvor vi skulle lave nogle forsøg, der havde noget med emnet at gøre. Min gruppe og jeg valgte at påvise idealgasligningen, så vi kunne bruge den til nogle beregninger - men de beregninger vi ville lave gav ingen mening.
Har du (eller en anden) måske en idé til, hvad jeg kan bruge idealgasligningen til i forhold til fysik i rummet?
Skriv et svar til: Månens molare masse eller stofmængde
Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk?
Klik her for at oprette en bruger.